Het Centraal Museum betreurt het verlies van Couzijn van Leeuwen die op 16 juli 2019 overleed. De veelzijdige kunstenaar werkte de afgelopen jaren op verschillende momenten intensief met ons museum samen en is met vijf werken vertegenwoordigd in onze collectie.

Couzijn blijft dagelijks in ons herinnering door het fraaie hekwerk en de gedenkstenen die hij voor onze binnentuin ontwierp. Planten en dieren vormen belangrijke elementen in zijn werk. Hij werkte graag met minder populaire spullen en materialen, zoals karton.

In 2015 richtte Couzijn de Nieuw Utrecht-kamers van het Centraal Museum in onder de titel Pleasure Garden. In de eerste van twee ruimtes koos hij beschadigde sculpturen en vulde de ontbrekende delen aan met karton. In de tweede kamer creëerde hij een nieuwe wereld waar dieren en planten harmonieus samenleven. Een Pleasure Garden voor de kijker.

Bekijk hier de werken die Couzijn van Leeuwen voor het museum maakte.

Foto bovenaan: Couzijn van Leeuwen bij zijn werk Wit terrarium tijdens de opening van het vernieuwde Centraal Museum in 2016

Hekwerk naar de binnentuin, ontworpen door Couzijn

T201509_001.jpg
De Nieuw Utrechts Kamers (2015), ontworpen door Couzijn