In het najaar van 2023 toont kunstenaar Han Schuil (1958) zijn monumentale schilderijen in het landhuis. Hij doet een greep uit het eigenzinnige en consistente oeuvre dat hij in de afgelopen veertig jaar heeft opgebouwd. Het is voor het eerst sinds 23 jaar dat de werken van de kunstenaar op deze schaal te zien zijn.

Schuil was een van de kunstenaars die vanaf de jaren tachtig zorgde voor een sterke opleving van de schilderkunst in Nederland, maar toch is hij niet te verbinden aan een groep of beweging. Schuil past in zekere zin nergens bij - juist dat maakt zijn werk zo herkenbaar en bijzonder. Schuil werkt vaak in series waarbij een onderwerp resulteert in een reeks schilderijen. In Landhuis Oud Amelisweerd zijn selecties uit de series HEAT en BLAST te zien, naast overig werk dat de kunstenaar onder de naam -- schaart. Op het eerste gezicht lijkt zijn werk abstract, maar bij nadere beschouwing blijken de schilderijen juist afgeleid van de werkelijkheid. Of het nu gaat om strips (zoals de ogen in -), MRI-scans of infraroodfoto’s (in de serie HEAT), alledaagse motieven zijn nooit ver weg.

Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt een uitgebreide monografie over het werk van Han Schuil, uitgegeven door Jap Sam Books en vormgegeven door Put Gootink, met bijdragen van Zippora Elders, Laura van den Hout, Gerrit Willems en Bart Rutten.

Centraal Museum in Landhuis Oud Amelisweerd

Van 2022 tot en met 2026 is het Centraal Museum te gast in Landhuis Oud Amelisweerd. Deze prachtige, historische buitenplaats vormt vijf jaar lang, van de lente tot en met de herfst, het decor voor een solotentoonstelling van een gerenommeerde Nederlandse kunstenaar van nu. Op de eerste verdieping van het landhuis brengt het Centraal Museum tentoonstellingen, waarbij de kracht van kunst leidend is. Artist-driven, wat betekent dat elke kunstenaar een open podium krijgt om werk en wensen te presenteren in wisselwerking met de historische kamers. Zo wordt deze historische buitenplaats een actuele en experimentele vrijplaats. Han Schuil is de vierde kunstenaar in de reeks van deze vijfjarige programmering.

Deze programmering is een partnerproject van de Hartwig Art Foundation.