Vanaf 1 januari 2023 is het voor iedereen met een U-pas mogelijk om gratis het Centraal Museum, het nijntje museum en het Rietveld Schröderhuis in Utrecht te bezoeken. Voorheen kon je met een U-pas al een museumticket tegen een gereduceerd tarief kopen en was er op doordeweekse dagen gratis toegang, maar in 2023 is toegang voor U-pashouders het gehele jaar gratis, ook in de weekenden en tijdens vakanties. De U-pas is kosteloos aan te vragen door Utrechters met een laag inkomen.

Marco Grob, zakelijk directeur Centraal Museum: ‘We vinden het belangrijk dat alle Utrechters onze musea kunnen bezoeken zodat ze kunnen genieten van de veelzijdige kunstcollectie. Door de entree gratis te maken voor U-pashouders, hopen we - juist in tijden waarin energieprijzen stijgen en de economische omstandigheden voor veel mensen verslechteren - dat er geen drempel meer is voor deze groep Utrechters om te komen.

U-pas
De U-pas is een gratis pas voor mensen met een laag inkomen in de gemeenten Utrecht, De Bilt, Houten, IJsselstein en Stichtse Vecht. Meer informatie over de U-pas is te vinden via www.u-pas.nl