Vanaf 7 januari neemt I-Light-U EXPO het stationsgebied van Utrecht over met lichtkunstwerken. Er zal ook een bijzonder werk van het Centraal Museum te zien zijn: Failed dawn werd gemaakt van tl-buizen door kunstenaar Oscar Santillan (1980). De tl-buis is niet iets dat je associeert met natuur en organische structuren. Het doet eerder denken aan kantoorgebouwen. Zo draagt het bijvoorbeeld bij aan het sick building syndroom veroorzaakt door de onpersoonlijke verlichting van menig kantoorgebouw. Ondanks het doorgaans harde, goedkope en strakke licht heeft Oscar Santillan de tl-buis gekozen als het materiaal om deze woeste fontein mee te bouwen.

Santillan laat daarmee zien dat het mogelijk is om de sfeer en uitstraling van een materiaal compleet te veranderen. Maar ook zijn eigen kunnen en bovenal zijn durf om voorbij de typische eigenschappen van een materiaal of techniek te denken. Failed dawn werd voor het eerst getoond in de tentoonstelling Lekker Licht in 2015.

Failed Dawn is tijdens I-Light-U EXPO te zien bij het Smakkelaarsveld.

Over I-Light-U EXPO

In de donkerste maand van het jaar vindt de eerste I-Light-U EXPO in Utrecht plaats. Een expositie van nationale en internationale lichtkunstenaars in en rondom het stationsgebied. Op verrassende plekken tref je bestand en nieuw werk. Ook zijn oude bekenden als de REBUS op het Beatrixgebouw en Zover op de inktpot zijn ook opgenomen in de route.

Deze EXPO maakt dat iedereen even stilstaat. Letterlijk en figuurlijk. Even een moment van inspiratie, reflectie en rust in onze dagelijkse hectiek en onrust. Waar kan dit beter dan op het drukste punt van Utrecht; het stationsgebied. Een plek waar wekelijks miljoenen mensen hun weg vinden naar hun werk, huis, familie of vrienden. I-Light-U EXPO vindt plaats van 7 januari tot en met 30 januari 2022.

Benieuwd naar de hele route? Kijk dan op www.ilightu.nl

Beeld: Oscar Santillan, Failed dawn, 2008