James Merry is een Brits beeldend kunstenaar, die sinds 2009 met Björk in IJsland woont en werkt. Hij is de co-creative director voor haar visuals, onlangs nog als maskermaker, waar hij enkele veelbesproken hoofdtooien heeft gemaakt voor een aantal live en videoperformances. Naast zijn werk met Björk, is hij vooral bekend vanwege zijn borduurwerk voor sportwear en heeft hij samengewerkt met onder meer V&A, Gucci, ShowStudio en Opening Ceremony.

Ter gelegenheid van muziekfestival Le Guess Who? worden enkele maskers van Merry gespresenteerd in de collectieopstelling, gecureerd door Iris van Herpen en Salvador Breed. Deze zijn van 7 tot en met 10 november te zien in Expo 4.

De samenwerking met Le Guess Who? is in het kader deCentraal, de samenwerkingsprogrammering van het Centraal Museum om binnen en buiten de muren een nóg gevarieerder programma te bieden, met onder andere muziek, theater en film. Lees hier meer over deCentraal.