Bezoek vanaf 23 maart de solotentoonstelling van Ansuya Blom (Groningen, 1956) op de eerste verdieping van Landhuis Oud Amelisweerd. Speciaal voor het landhuis ontwierp Blom een installatie die je als een rode draad door het huis leidt. De installatie toont haar doorlopende werk van tekeningen en collages, …daß dieser Mensch…. Ook zijn er verschillende films van Blom te zien, waaronder het niet eerder vertoonde Misty Man (2024).

In de afgelopen veertig jaar bouwde Ansuya Blom een oeuvre op waarin ze de grenzen van de innerlijke belevingswereld verkent. Dit komt terug in haar tentoonstelling Ansuya Blom • Solo, waarbij ze met behulp van tekeningen, collages, films en een installatie de complexe relaties van de mens met zichzelf, de ander en de buitenwereld ontrafelt.

…daß dieser Mensch….

…daß dieser Mensch… is te zien in de kamers van Landhuis Oud Amelisweerd. In een speciaal ontworpen opstelling zijn de tekeningen op met grafiet betekende vellen papier tentoongesteld. De installatie vormt een doorlopend verhaal waarin de fragmenten van de serie voor het eerst op deze unieke manier samen worden gebracht.

Ansuya Blom startte haar serie …daß dieser Mensch… in 1988. Deze serie tekeningen en collages verbeelden een fascinatie voor de relatie tussen het innerlijk en uiterlijk op steeds verschillende manieren. Het menselijk silhouet vormt de basis, waar Blom steeds op een andere manier overheen tekent en schildert. Tot op heden worden er steeds toevoegingen gedaan aan de serie.

Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie over het werk van Ansuya Blom, uitgegeven door Jap Sam Books en vormgegeven door Carolina Aboarrage van Studio Kader, met bijdragen van conservator Laurie Cluitmans, Patrick Flores, Hendrik Folkerts, Yolande Zola Zoli van der Heide en Monika Szewczyk. Het boek is te koop in de museumwinkels van Landhuis Oud Amelisweerd en het Centraal Museum. Pre-order Below the underground. via de website van uitgeverij Jap Sam Books.

Centraal Museum in Landhuis Oud Amelisweerd

Van 2022 tot en met 2026 is het Centraal Museum te gast in Landhuis Oud Amelisweerd. Deze prachtige, historische buitenplaats vormt vijf jaar lang, van de lente tot en met de herfst, het decor voor een solotentoonstelling van een gerenommeerde kunstenaar van nu die in Nederland woont en werkt. Op de eerste verdieping van het landhuis brengt het Centraal Museum tentoonstellingen, waarbij de kracht van kunst leidend is. Artist-driven, wat betekent dat elke kunstenaar een open podium krijgt om werk en wensen te presenteren in wisselwerking met de historische kamers. Zo wordt deze historische buitenplaats een actuele en experimentele vrijplaats. Ansuya Blom is de vijfde kunstenaar in de reeks van deze vijfjarige programmering.

Deze programmering is een partnerproject van Hartwig Art Foundation.