Persbericht Good Mom/Bad Mom - De moedermythe ontrafeld
'Good Mom/Bad Mom - De moedermythe ontrafeld' vormt diepgaande verkenning van moederschap in de beeldende kunst


Persbericht - 19 februari 2025
Good Mom/Bad Mom - De moedermythe ontrafeld
29 maart - 14 september 2025
Op 29 maart opent de tentoonstelling Good Mom/Bad Mom - De moedermythe ontrafeld in het Centraal Museum in Utrecht. In de grootschalige groepstentoonstelling komende vele vormen van het moederschap aan bod: van eeuwenoude mythes over 'goedemoeders' tot hedendaagse, vaak persoonlijke reflecties van nieuwe generaties kunstenaars. Met oude, moderne en hedendaagse kunst geeft GoodMom/Bad Mom een uiteenlopend en realistisch beeld van het moederschap, zorgdragen en zelfbeschikking.
Het Centraal Museumis het eerste museum in Nederland dat op deze schaal aandacht besteedt aan hetthema moederschap. Good Mom/Bad Mom bevat werk vangerenommeerde kunstenaars als Artemisia Gentileschi, Louise Bourgeois &Tracey Emin, Luchita Hurtado, Camille Henrot, Miriam Cahn en Lotti van derGaag. Britt Dorenbosch, Emmeline de Mooij, Hend Samir, Buhlebezwe Siwani enEmma Talbot maakten speciaal voor de tentoonstelling nieuwe werken.

Laurie Cluitmans, conservator hedendaagse kunst Centraal Museum en co-curator GoodMom/Bad Mom: "Het moederschap geldt als een van de meest universele menselijke ervaringen. Toch wordt het zelden in volle complexiteiten diversiteit verbeeld. Good Mom/Bad Mom daagt gevestigde normen over 'goede moeders' uit door bewust voor stemmen te kiezen die je het minst hoort in de kunstgeschiedenis: de vrouwelijke en queer kunstenaars. We laten op deze manier verhalen horen die lang niet mochten bestaan - zowel binnen de kunst als daarbuiten."
De mythe van Maria
De verbeelding van moeder met kind is een van de bekendste kunsthistorische motieven: de collectie van het Centraal Museum bevat tientallen portretten van de heilige Maria enhaar baby Jezus. Deze doeken zijn meestal geschilderd door mannen en tonen een geromantiseerd tafereel: een passieve vrouw met een rustig kind. Het schilderij Moederen kind (1616-1618) van Artemisia Gentileschi, de meest gevierde vrouwelijke schilder uit de zeventiende eeuw, is veel realistischer geschilderd: de moeder probeert haar kind aan de borst te leggen met haar ogen halfgesloten, alsof Gentileschi de vermoeidheid van het prille moederschap wilde vastleggen. Met een hedendaagse blik bekeken, lijkt ze te zeggen dat borstvoeding geven niet vanzelfsprekend is.
Kritische blik
Dat het archetype van de goede, zelfopofferende moeder tot het heden doorwerkt, toont de installatie Mother (2005) van Candice Breitz. De kunstenaar knipte de clichématige beelden van 'hysterische' moeders uit Hollywoodfilms. Met deze karikaturen legt ze diepgewortelde oordelen en verwachtingen over de rollen binnen het moederschap bloot. Tala Madani geeft een realistischer beeld van het hedendaagse moederschap in de serie Shit Mom (2019 -2021), waarin een moederfiguur besmeurd is met bruine 'shit'. Beide kunstenaarsstellen met hun werk vraagtekens bij de manier waarop moeders worden neergezeten veroordeeld in de samenleving.
Lichamelijke ervaring
De kunstgeschiedenis kent weinig afbeeldingen van zwangerschap en geboorte. Lange tijd werden deze thema’s te expliciet bevonden vanwege de verwijzing naar de seksueel actieve vrouw. Om die reden bleef de lichamelijke ervaring van het moederschap lang omhuld door schaamte. Good Mom/Bad Mom wijdt een deel van de tentoonstelling aan matrescence – de fysieke en mentale overgang naar het moederschap. Luchita Hurtado toont in Birth (2019)de ervaring van een bevalling vanuit het perspectief van de barende vrouw. Het schilderij combineert abstractie met een intieme, bijna fysieke directheid.

De kunstenaar-moeder
Veel vrouwelijke kunstenaars stopten noodgedwongen met hun vak toen ze kinderen kregen, of offerden een kinderwens op voor hun kunstenaarsroeping. Ook de mythe van het kunstenaarsgenie draagt bij aan de opvatting dat het kunstenaarschap niet samengaat met de zorg voor kinderen. Good Mom/Bad Mom bewijst het tegendeel, hoewel het een hardnekkige misvatting blijft. Zo verkent Camille Henrot het thema van de 'ravenmoeder' - een moeder die zogenaamd haar gezin verwaarloost - in de installatie 3, 2, 1 (2021). De monumentale mens-vogelfiguur staat hier juist voor kracht, zoals de raafoorspronkelijk ook bekend staat als krachtig.
Heske ten Cate, directeur Nest en co-curator Good Mom/Bad Mom: "Het moederschap kent talloze varianten: de moeder als heilige, de wensmoeder, de alleenstaande ouder of de spijtmoeder. Door al deze verschillende perspectieven te tonen, creëert Good Mom/Bad Mom ruimte voor een meer geëmancipeerde vorm van ouderschap. Ook kijken we naar het idee van 'mothering', wat inhoudt dat zorg en liefde niet per se verbonden zijn aan het biologische kind, maar veel verder reiken."
Emancipatie en keuzevrijheid
De emancipatie van vrouwen is cruciaal geweest om een open gesprek over moederschap te kunnenvoeren. In Good Mom/Bad Mom komen kwesties als zelfbeschikkingen reproductieve rechten aan bod, met werk van kunstenaars als Guerrilla Girls, die strijden voor vrouwenrechten, en Lotti van der Gaag, die in Bosgod (1966)de traumatische ervaring van haar eigen abortus verbeeldt. Het schilderij van deze Cobra-kunstenaar is voor het eerst te zien in de context van zelfbeschikking.
Annex: Emma Talbot
Emma Talbot maakte speciaal voor Good Mom/Bad Mom de monumentale installatie Mother Earth (2025), die uit handbeschilderde zijdedoeken en animaties bestaat. Dit nieuwe werk is te zien in de laatste zaal van de tentoonstelling en stelt de bezoeker een vraag: hoe zorgen we voor onze eigen moeders? Talbot verwijst niet alleen naar letterlijke ouders, maar ook naar moeder natuur.
Thematische kabinetten
Met speciaal gemaakte 'tijdscapsules' hoopt Good Mom/Bad Mom het maatschappelijke debat over moederschap te verbreden. In thematische kabinetten krijgenonderwerpen als emancipatiestrijd en zelfbeschikking een historische lezing. Zo richtte gastcurator Trudy Dehue een kabinet in over de ontwikkeling van kennis over zwangerschappen en biedt een tweede tijdscapsule een blik op de geschiedenis van vrouwenemancipatie. Bij de installatie van Yoko Ono kunnenbezoekers zelf een ode schrijven aan een persoon die zij als moeder zien.

An ABC on Art, Birth and Care
Publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt de uitgebreide publicatie Mothering Myths:An ABC on Art, Birth and Care, een samenwerking tussen het Centraal Museum en Nest. Het ABC is samengesteld door Laurie Cluitmans en Heske ten Cate, vormgegeven door Bart de Baets en uitgegeven door Valiz. De publicatie bevat bijdragen van Rosemarie Buikema, Laurie Cluitmans & Heske ten Cate, Trudy Dehue, Babs Gons, Alexis Pauline Gumbs, Camille Henrot, bellhooks, Bart Rutten, Lisa Smit, Lily van der Stokker en Taka Taka. Het boek vormt een vervolg op het prijswinnende On the Necessity of Gardening dat eerder verscheen bij de tentoonstelling De Botanische Revolutie en dat de Goldene Letter, de belangrijkste prijs voor boekdesign ter wereld, won. Mothering Myths is onder andere te koop in de museumwinkel van het Centraal Museum.
Activiteitenprogramma
Tijdens de tentoonstelling kunnen bezoekers creatieve workshops volgen met de Utrechtsekunstenaar Britt Dorenbosch, zowel in het museum als in buurthuizen in de stad. Ook zijn er verschillende lezingen, onder anderen van kunsthistoricus Willemijn Stokvis. In navolging van Moeder- en Vaderdag, organiseert het museum in april een 'jij-dag', waarbij er aandacht is voor iedereen die voor een ander zorgt.
Kunstenaars
Tyna Adebowale(1982), Abraham Bloemaert (1564 of 1566-1651), Louise Bourgeois (1911-2010)& Tracey Emin (1963), Hendrick Bloemaert (1601-1672), Candice Breitz(1972), Miriam Cahn (1949), Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) (1977),Edward Clydesdale Thomson (1982), Jesse Darling (1981), Rineke Dijkstra (1959),Theo van Doesburg (1883-1931), Britt Dorenbosch (1986), Marlene Dumas (1953),Shardenia Felicia (1992), Lotti van der Gaag (1923-1999), Artemisia Gentileschi(1593-1656), Guerrilla Girls (1985), Lise Haller Baggesen (1969), CamilleHenrot (1978), Loie Hollowell (1983), Luchita Hurtado (1920-2020), Patricia Kaersenhout (1966), Käthe Kollwitz (1867-1945), Kinke Kooi (1961), BarbaraKruger (1945), Jan Adam Kruseman (1804-1862), Meester van Liesborn (15de eeuw),Tala Madani (1981), Marie-Claire Messouma Manlanbien (1988), Annette Messager(1943), Emmeline de Mooij (1978), Katja Novitskova (1984), Jonas Ohlsson (1967)& Magnus Monfeldt (1973), Wangechi Mutu (1972), Yoko Ono (1933), DennisOppenheim (1938-2011), Natalia Ossef (1983), Femmy Otten (1981), Frida Orupabo(1986), Otto van Rees (1884-1957), Paula Rego (1935-2022), Pipilotti Rist(1962), Tanja Ritterbex (1985), Sijben Rosa (1988), Hend Samir (1986), Jan vanScorel (1495-1562), Monica Sjöö (1938-2005), Buhlebezwe Siwani (1987), EvaSpierenburg (1987), Lily van der Stokker (1954), Emma Talbot (1969), CharleyToorop (1891-1955), Aline Thomassen (1964), Helen Verhoeven (1974), WillemHendrik van der Wall (1716–1790), Caroline Walker (1982), Billie Zangewa(1973), Portia Zvavahera (1985), Rhonda Zwillinger (1950-2019).
____
Good Mom/Bad Mom - De moedermythe ontrafeld
29 maart - 14 september 2025
Gecureerd door Laurie Cluitmans en Heske ten Cate
Pers
Persbeelden zijn verkrijgbaar via pers@centraalmuseum.nl
Info over tentoonstellingen in jouw mail?
Blijf op de hoogte van wat er binnen én buiten de muren van ons museum gebeurt. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang één keer per maand een e-mail.