OUD-UTRECHT * * J Vereniging tot beoefening en tot verspreiding van de kennis der geschiedenis van de stad en de provincie Utrecht Secretariaat: Mr.N.B. ten Bokkel Huinink, Lessinglaan 9, ______________UtrechtA_telefoon_2^2Q5i_____ Beschermvrouwe:H.M. de Koningin Erevoorzitter: De Commissaris der Koningin in de provincie Utrecht Mr. C.Th.E.Graaf van Lynden van Sandenburg. UTRECHT, 11 december 1958. Comité Binnenstad en Singels In een vergadering in het gebouw van het Genootschap Kunstliefde aan de Nobelstraat te Utrecht is tot stand gekomen het "Comité Binnenstad en Singels". Het betreft hier een zg. rompcomité, dat reeds vele betuigingen van sympathie heeft ontvangen en in de komende dagen aanmerkelijk zal worden uitgebreid, zodat de ganse burgerij er in vertegenwoordigd zal zijn. Tot oprichting gingen over de volgende personen: Jan Engelman, voorzitter-van het Genootschap Kunstliefde; Prof.Dr.M.D. Ozinga, voorzitter van de Utrechtsche Monumenten Commissie; Ir. J.H. Verstegen, oud-hoofdingenieur N.S.; F.Weidema, vice-voorzitter van het Genootschap Kunstliefde; J.J. Knap, adviseur voor Verkoopontwikkeling; J.W. van Woensel Kooy, penningmeester van "Oud Utrecht"; Mr.N.B. ten Bokkel Huinink, secretaris van "Oud Utrecht"; P.T.A. Swillens, kunsthistoricus; P.ViJlbrlef, drukker; H.J.M. Swane, notaris; C.A.Schilp, journalist; Leo Brom, edelsmid; P.Vermeulen, secretaris van het Genootschap Kunstliefde; J.B. Lambert Simon, vertegenwoordiger Alg.Kath.Kunstenaarsvereniging. Verhinderd waren: Mgr. E. Lagerwey, Jac. P. Rom.ijn (actiegroep Maliesingel), F. van der Meijden (actie Burg.Reigerstraat). Deze beide laatstgenoemde groepen sluiten zich aan;met andere is men in bespreking. Een voorlopig bestuur is gevormd, dat weldra wordt uitgebreid, waarna de functies worden verdeeld. Het bestaat thans uit de volgende personen: Jan Engelman, voorzitter; Ir.J.H. Verstegen, vice-voorzitter; Mr.N.B. ten Bokkel Huinink, secretaris; C.A. Schilp, tweede secretaris; notaris H.J.M. Swane, penningmeester. De eerste bijdragen werden ter vergadering toegezegd. Giften kunnen worden overgemaakt t.n. van het "Comité Binnenstad en Singels", Nederlandsche Handelmaatschappij, Janskerkhof. In langdurige besprekingen werden de gewenste acties overwogen. Door circulaires en publikaties in de pers zal het belangstellend publiek worden ingelicht. Enige verwarring bleek te zijn ontstaan doordat de belangstellenden, zelfs de uitgesproken tegenstanders van de vergaande maatregelen, in het verkeersplan van Prof.Feuchtinger noodzakelijk geacht, niet alle onderscheid hebben gemaakt tussen de noodzakelijle acties van het nu opgerichte Comité en de Studiegroep van technici, die pas later in actie kan komen, wanneer haar daartoe gelegenheid wordt gegeven. De vergadering kwam tot de volgende conclusies: 1. Het gemeentebestuur heeft aan Prof.Feuchtinger een opdracht gegeven, die van het karakter der oude binnenstad veel te weinig over laat en al te veel de nadruk legt op het belang van het gemotoriseerde verkeer. Gestnaefd moet worden naar een verkeersverdeling, waarbij de grote
2. doorbraken vermeden, kunnen worden en de singels niet behoeven te worden gedempt. In plaats van aan te vangen met singeldemping (waardoor begonnen wordt met datgene, waartoe men wel het laatst zou moeten overgaan) Is het gewenst om eerst te denken aan de buitenste rondweg en de opheffing of verlichting: van de belemmering., door de spoorwegen veroorzaakt . 2. Gestreefd moet worden naar het verlevendigen van-en het vestigen van openbare gebouwen en grote winkelzaken in nieuwe stadswijken (zoals Hoograven en Kanaleneiland). ?Algemeen bekend is, dat zeer veel gebruikers van gemotoriseerde voertuigen bij het kiezen van hun route door "gewoonte" worden gedreven. Door het scheppen van nieuwe centra zal het verkeer in de binnenstad worden ontlast. De ervaring leert dat het een zakelijk belang is, het publiek gelegenheid te geven tot rustig en ongestoord winkelen. 3. Het ontwerp van Prof.Feuchtinger biedt in het geheel geen oplossing van het parkeervraagstuk en van de stedebouwkundige kant van het probleem. Het zou gewenst zijn de diep-ingrijpendè maatregelen, die voor de stad Utrecht worden'voorgesteld, te zien in verband met de maatregelen die in andere Nederlandse steden worden voorgesteld. Ér schijnt een neiging in ons land te zijn ontstaan tot het snel en door drastische maatregelen oplossen van het probleem van het gemotoriseerde verkeer. Hierbij zijn kwesties van stedeschoon en culturele belangen en zelfs van werkelijke bewoonbaarheid in het geding, die van veel gewicht zijn en om een ernstige beschouwing vragen op nationaal niveau. J5. Aan het Gemeentebestuur zal worden verzocht de behandeling van het Verkeersplan-Feuchtinger uit te stellen, totdat andere deskundigen (Studiegroep) en de zo breed mogelijk in het Comité vertegenwoordigde bevolking gelegenheid hebben gehad, hun mening in détails te vormen en te formuleren. .. ? i, '6. Het voorlopig Comité acht het noodzakelijk,' om door middel van een zo objectief en zakelijk mogelijke enquête de opinie.van de stadsbevolking nauwkeurig te leren kennen.