2 Zelf is hij nooit teruggegaan tot 4e elementen van het zien (zoals b.v* de stijl dit deed) om van daar uit een nieuwe vorm, kleur en ruimte bewustheid te ontwikkelen, maar hij stond voor alle ernstig streven open, voor zover het z'n dierbaar vak betrofj het is hierdoor dat de werken van da jarige Penaat nog so jong an fris sijn, zelfs tussen da (voor da ontwikkeling misschien nodige) chaos van moderniteiten op meubelgebied, dia dingen naar de loglaoha vormgeving dar industriële produotie van onze tijd* Rietveld* 25 September 1955*
Siotvold, Architect ütreoht• Aio ik op me nsoa lots over de binnenhuis-architect Penaat ta schrijd van, hoop ik, dat ik hen nergens ta kort doe| weigeren mag an kan ik hot niet, want ik heb groot rospeot voor hen, en het wordt tijd dit eens ta ttiten* Da weinige omgang, dia ik met hem had, gaven ma hiertoe weinig gelegenheid) het werk was altijd op dia momenten belangrijker dan da mens. De kraoht an gaafheid van s'n werk ligt m.1. niet in vernuftige vondsten op *t gebied van oonatruotles of materiaal-toepassingen, naar in goeds vakmanschap, aalforltiak, ijver an geduld, naast aan onverwoestbaar verlangen naar nobelheid van vorm. Hij llat sloh bij bat voortdurend verbeteren van s*n eigen meubels nooit door «odieuss moderniteiten verleiden iets interessants ta brengen. Hij bad da achtergrond van da eerste vernieuwing na Cuypere| toen als jongere, dooh parallal vat Berlage, Kromhout en de Basel. Voor sover ik weet hoeft Penaat hierbij uitsluitend hot interieur voor s*n rekening genomen. Da eerste pogingen tot bevrijding van de soms handrrerkteohnisoh volmaakte sleurvormen dar uitgeputte atijlan, moeten het gevolg geweest sijn van aan klaarder levenshouding. Berlage heeft hiervan getuigd, doch sover ik west daad Penaat dit nooit openlijk ia woorden» Hat moet voor da eerste vernieuwere n.i. san ontgoocheling geweest sijn ta ervaren, dat een nieuwe atljl (salfa niet bij do grootsts inspanning) door êên kunstenaar an salfa niet door aan groep kunstenaars ontworpen kan worden, maar dat dosa sociaal, wstensohappslijk an tsohnisoh in da gahsle maatschappij ontstaat en dat da kunstenaar hierbij slsobts als saaier kan optraden. *, Ponaats eerste werk, voor sover ik bot ae herinner, alult a*l« aan op hot goede oude hollands© interieur} en zo goed hollands in z'n wsrk steeds gebleven; het word steeds jonger, naarmate hij ouder word. Dat hij niet ia vastgolcpon, soals b.v. ds pogingen dar Amsterdams') school en andere stromingen, die ast vormenspel tot vernieuwing wildon koaan, la ta danken aan s'n openheid voor wat jongeren uit sijn tijd doden on waaraee bij dank sij enkels goeds omstandigheden soala bij Hots en Co. in aanraking kwam.
2elf is hij nooit tsruggsgaan tot do sleaantan van hot sisn (soals "b.v. do stijl dit dood) om van daar uit oon nieuws vorm, kleur an ruimte bewustheid to ontwikkelen, maar hij stond voor alle ernstig strovsn opsn, voor sovor hot s*a dierbaar vak betrof) bat is hlsrdoor dat de werken van do jarigs Penaat nog so jong on fris sijn, solf» tusssn ds (voor ds ontwikkeling aissobisn nodige) chaos van moderniteiten op meubelgebied, dis dingen naar de logische vormgeving dar industriële productie van onss tijd* Bistvsld» 25 September 1955*