nijntje en nina

Dit object is nu niet in het museum te zien

nijntje en nina

Dick Bruna (Utrecht 1927 - 2017 Utrecht)

2000 (3de druk; ontwerp uit 1999)

drukwerk op papier en karton

Bruna0638

boek

bruikleen Dick Bruna/Mercis bv 2000

hoogte 16 cm

breedte 16 cm

Opmerkingen

De ontstaansgeschiedenis van het kinderboek nijntje en nina is interessant te noemen. In de eerste geschreven teksten is de naam van het zwarte konijn toto. Al snel verandert de naam in nina, het konijn blijft zwart van kleur. Dit blijkt ook uit de aangetroffen tekeningen en kleuraanduidingen. Het verhaal in de tekeningen en geschreven teksten van deze eerste versie speelt zich af op school. Ter inspiratie en wellicht als voorbeeld is hiervoor het kinderboek de school van nijntje gebruikt. Opmerkelijk is dat zowel de afbeeldingen als de teksten een bijna definitief karakter bereiken. Vervolgens ontstaat er een tweede verhaallijn (tweede versie), die zich niet meer op school afspeelt. Nu komt nina bij nijntje thuis. In het begin lijkt de titel enkel uit nina te bestaan. De kleur van nina verandert van zwart in bruin en de titel van het kinderboek wordt nijntje en nina.

Tentoonstellingen

• nijntje, 65 jaar bron van inspiratie, Centraal Museum, Utrecht, 2020