Tafeltje

Dit object is nu niet in het museum te zien

Tafeltje

mahonie- en eikenhout

tafel

aankoop 1947

hoogte 79.5 cm

diameter 42.5 cm

Opschriften / merken

• geen :

Fysieke beschrijving

Het blad valt op drie pennetjes die uit de voluten komen. Hieruit komt in het midden een iets taps toelopende gladde kolom die aan de bovenkant weer verbreed. Uit dit verbrede stuk komen vier lange pennen. Deze pennen kunnen naar boven worden gedraaid en aan het blad vast worden geklemd. Op het kleine ronde blad kan een groter rond blad worden geplaatst, zodat het geheel als breitafeltje maar ook als bijzettafeltje kan worden gebruikt. Vier staafjes kunnen in de lange pennen worden geplaatst zodat het geheel ook als wolwinder kan dienen.

Geassocieerd onderwerp

bestuurders (Utrecht) (bestuur)

Geassocieerde periode

Moderne tijd 1795-heden

Opmerkingen

Afkomstig van de familie Martens van Sevenhoven.

• [Verslag] Centraal Museum [1947], de directrice van het Centraal Museum C.H. de Jonge, ([Utrecht, 1947]), p. 15