Twee consoles van een schoorsteenfries

diepte (002) 26.5 cm

• geen :

Fysieke beschrijving

De consoles zijn uit één stuk vervaardigd en met gesmede nagels in de ondergrond bevestigd.

Geassocieerd onderwerp

Utrecht, Oudegracht (herkomst)

huisvesting (Utrecht) (sociaal-economisch)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Opmerkingen

In 1945 zijn de onderdelen overgedragen door de gemeente als een: “eikenhouten kamerbetimmering uit het huis “Rapenburg” aan de Oude Gracht, omstr. 1625, met grenenhouten vertimmering, omstr. 1810, met de hierbij behorende stenen schoorsteenpilasters”. De beschrijving uit het bijgeschreven Supplement luidt: “De schoorsteenmantel bestaat uit een kap, versierd met aan de voorkant vijf consoles, terwijl de zijkanten glad zijn. In den Empire tijd is deze kap aan de onder- en de binnenzijde van een nieuwe betimmering voorzien. Toen zijn ook vervaardigd de twee houten consoles, waarop zij zat en die kopieën zijn van de stenen consoles van de eerste schoorsteenkap. Een sopraporte, aan de onderzijde afgesloten door een accoladevormige boog, versiert met een bladrand, aan de bovenzijde uitlopende in een palmet, aan weerskanten waarvan een zwaan met uitgespreide vleugels.” In 1949 terug: verbouwd in het huis De Hoogt. Hiervan achtergebleven de tweede schoorsteenkap met de bijbehorende consoles en de dubbele en enkele hele sopraportes plus plank van de bevestiging.

• Catalogus van het Historisch Museum der stad, supplement, cat. nr. 1035 1x

• Verslag van het Centraal Museum over 1945 met terugblik op de voorafgaande jaren der bezetting, de directrice van het Centraal Museum C.H. de Jonge, ([Utrecht, 1946]), p. 14