Avondjurk

Kenmerkend voor de mode uit de Jazz Age is de uitgesproken uitstraling van deze avondjurk door het gebruik van kraaltjes, pailletten en strass-stenen in combinatie met een fragiele stof, zoals hier de transparante crêpe georgette. De jurk bestaat uit twee lagen, met uitzondering van de schouders en het decolleté, die slechts bedekt zijn met een enkele laag crêpe. Een paar turquoise kralen accentueren de verlaagde taille van de jurk. De sierlijk verticale kralendecoratie doet denken aan aaneengeregen geabstraheerde tulpen. Dat de jurk tot net over de knie reikt vormde een radicale breuk met gevestigde waarden; hierdoor werden voor het eerst in de modegeschiedenis de vrouwenkuiten zichtbaar. Het ontwerp geeft de draagster veel bewegingsvrijheid en leent zich daardoor uitstekend voor de dansstijlen die gepaard gingen met de nieuwe muziekstijlen als jazz. De reflectie van het licht op de pailletten en kralen benadrukt nog eens extra de beweging van het lichaam.

1/10

Nu in het museum in Uit de Mode

Avondjurk

ca. 1926

crepe georgette, zijde, glas, metaal, steen; kralen, geborduurd

dameskleding, jurk

schenking 1938

lengte 111 cm

hoogte 114 cm

breedte 56 cm

diepte 1 cm

• geen :

• Mode en kostuums, Hanneke Adriaans, Saskia Kuus, (Utrecht, 1996), p. 301, cat. nr. 108, met afb.

• Uit de Mode, Centraal Museum, Utrecht, 2017

• Dit is het Centraal Museum! Topstukken uit de vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2012 - 2015

• Global fashion / Local Tradition, Centraal Museum, Utrecht, 2005 - 2006