Armstoel

Armstoel

ca. 1815 - ca. 1830

eikenhout, mahoniehout, gefineerd met mahoniehout en zwart gekleurd esdoornhout, koper, velours

8184 g

stoel, leunstoel, armstoel

legaat 1938

hoogte 89.5 cm

breedte 55.5 cm

diepte 56 cm

• geen :

Fysieke beschrijving

De onderdelen zijn vergaard met gelijmde pen- en gatverbindingen. De poten, de stijlen en de regels van de rug, en de gesneden gedeelten onder en boven het rugblad, zijn gemaakt van massief mahoniehout. Het rugblad en de brede, vlakke bovenregels zijn van massief mahoniehout dat aan de voorzijde is belijmd met fraai getekend bloemmahonie. De zitting is aan de onderzijde verstevigd met iepenhouten hoekklossen, vastgezet met houten toognagels.

• Meubelen tot 1900 : De verzamelingen van het Centraal Museum Utrecht, Reinier Baarsen, Dirk Jan Biemond, Paul van Duin, Anne-Sophie van Leeuwen; red. Willemijn Fock en Ida van Zijl, (Utrecht, 2005), verg. pp. 267-271, met afb. in kleur

• [Verslag] archief [en] museum [1938], de gemeente-archivaris, directeur van het Centraal Museum W.C. Schuylenburg, ([Utrecht, 1936]), p. 39