Christus Salvator (?)

Sinds in 1321 de bouw van de gotische Domkerk begon, ontwikkelde zich een steeds belangrijkere sculptuurindustrie in Utrecht. Tot het einde van de veertiende eeuw werden belangrijke opdrachten echter nog aan meer ervaren buitenlandse ateliers verstrekt. Dit beeld werd uit Westfalen geïmporteerd, wellicht uit de stad Münster. Omdat hoofd en attributen missen, is niet duidelijk wat dit beeld voorstelt. Soortgelijke beelden doen vermoeden dat het om Christus Salvator gaat. De ranke S-houding van het lichaam is typisch voor Internationale gotiek.

1/2

Christus Salvator (?)

ca. 1370 - ca. 1380

gepolychromeerd

7798a

beeld

overdracht 1936

hoogte 85 cm

breedte 22 cm

diepte 18.8 cm

Geassocieerd onderwerp

Utrecht, Domplein (herkomst)

Utrecht, St. Salvatorkerk (herkomst)

kapittels (Utrecht) (religie)

Geassocieerde periode

Bisschoppelijk Utrecht 695-1528

Motief

Christus Salvator

Opmerkingen

Gevonden bij opgravingen op het Domplein in 1936. Afkomstig uit de Sint Salvatorkerk in Utrecht.

• Beelden uit een bisschopsstad : Utrechtse beeldhouwkunst uit de middeleeuwen en de renaissance, tekst en samenst. J.W. Klinckaert, (Utrecht, 1994), nr. 19, met afb.

• Beeldhouwkunst tot 1850. De verzamelingen van het Centraal Museum Utrecht [cat. nrs. 1-243], Jan Klinckaert, (Utrecht, 1997), pp. 51-54, met afb. in kleur; pp. 204-205, cat. nr. 21, met afb.

• Brokstukken van twee kerken. Bouw- en beeldhouwfragmenten van Dom en Oudmunster, Bruin, R.E. de, (Domkerk : bericht van de Stichting Vrienden van de Domkerk, 11, 1, 1999-06), p. 6, afb.

• Beeldhouwkunst voor de Beeldenstorm, Nicolaïkerk (Utrecht), Utrecht, 2007

• Brokstukken van twee kerken. Bouw- en beeldhouwfragmenten van de Dom en de St. Salvatorkerk, Domkerk Utrecht, Utrecht, 1999

• In beeld. Het beeld en zijn opdrachtgever, Centraal Museum, Utrecht, 1997