Portret van Aernout van Buchell (1565-1641)

Portret van Aernout van Buchell (1565-1641)

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

Portret van Aernout van Buchell (1565-1641)

Vervaardiger

Crispijn van de Passe I (graveur) (Arnemuiden 1564 ca. - 1637 Utrecht)

Paulus Moreelse (ontwerper) (Utrecht 1571 - 1638 Utrecht)

Datering

1614

Materiaal / Techniek

gravure op papier

Inventarisnummer

7573

Objectnaam

prent, gravure

Verwerving

aankoop 1935

Afmetingen

hoogte 10 cm

breedte 7.8 cm

hoogte (passepartout) 42.5 cm

breedte (passepartout) 30 cm

Opschriften / merken

  • monogram m.l. : cVdP

  • omschrift en datering lijst rondom medaillon : EFFIGIES ARNOLDI BUCHELLII I.U.L. ANNO D. 1614. AET. 49.

  • opschrift m.o. : Quid juvat externum Buchelij pingere vultum // Pars melior docto pectore clausa latet. G. ELB.

Geassocieerd onderwerp

kunstenaars (literatuur) (Utrecht) (cultuur)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Motief

portret, mansportret, Buchell, Aernout van

Opmerkingen

Aernout van Buchell (Utrecht 1565-Utrecht 1641) bezocht de Hieronymusschool, en studeerde in Leiden, Douai en Parijs. Hij raakte geïnteresseerd in de bestudering van oudheden. In 1586 keerde hij naar Utrecht terug. In 1587 reisde hij via Duitsland naar Rome. Terug in Utrecht, 1588, legde hij zich toe op het documenteren van het Utrechtse verleden. Hij schreef Commentarius rerum quotidianarum, een tweedelig werk dat begon met een stadsbeschrijving van Utrecht en dat verder ging als een kroniek vanaf 1560. Later legde van Buchel zich meer toe op het verzamelen van middeleeuwse bronnen, inscripties en genealogische informatie. In 1593 ging hij in Leiden rechten studeren, waarna hij zich als advocaat aan het Hof van Utrecht vestigde. Hij bleef ook als geleerde actief, met name op het gebied van de oudheidkunde. De manuscripten van Van Buchell behoren tot de rijkste bronnen voor de kennis van het dagelijks leven in Utrecht in de late 16de en vroege 17de eeuw. Zie: J. Pollmann, 'Aernout van Buchel', in: Utrechtse Biografieën, deel 1, p.35-40) De voortekening van Crispijn van de Passe voor deze gravure bevindt zich in de verzameling van de erven van I.Q. van Regteren Altena (zie 'Kabinet van tekeningen. 16e en 17e Hollandse en Vlaamse tekeningen uit een Amsterdamse verzameling', tent.cat. Rotterdam (Museum Boymans-Van Beuningen)/Paris (Institut Néerlandais)/Brussel (Koninklijke Bibliotheek Albert I) 1976-1977, pp.58-59, nr.100, Pl.17). Dit ontwerp gaat terug op Paulus Moreelse, 'Portret van Aernout van Buchel (1565-1641)', 1610, olieverf op paneel, 67 x 48,7 cm, Centraal Museum (inv.nr.12355). Het Latijnse onderschrift is gesigneerd 'G. Elb.', wat mogelijk voor de Utrechter Gijsbert van der Elborch († 1623) staat.

Documentatie

  • 125 jaar Centraal Museum Utrecht, [inl. en tekst Maria Elisabeth Houtzager], (Utrecht, 1964), cat. nr. 288

  • Catalogus van het Historisch Museum der stad, supplement, cat. nr. 119 7x

  • De Catalogus der schilderijen [1952], (Utrecht, 1952), cat. nr. 908

Tentoonstellingen

  • 125 jaar Centraal Museum Utrecht, Centraal Museum, Utrecht, 1964

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.340A0987-18C5-4BE5-931F-90659B3C1F40

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!