Portretten van de collecterende disgenoten van het Sint Jobsgasthuis te Utrecht

Het groepsportret van de collecterende bewoners van het Utrechtse Sint Jobsgasthuis is uniek in de portretschilderkunst. Er is geen ander portret uit deze periode bekend waarin armen centraal staan. Het gasthuis, dat in 1504 werd opgericht, was het eerste dat zich de opvang van syfilitische patiënten ten doel stelde. In de loop van de zestiende en zeventiende eeuw ontwikkelde het zich tot een oudemannenhuis. Jan van Bijlert was na 1637 de meest gevraagde portrettist in Utrecht.

1/4

Portretten van de collecterende disgenoten van het Sint Jobsgasthuis te Utrecht

Jan van Bijlert (Utrecht 1597/1598 - 1671 Utrecht)

olieverf op doek

schilderij

aankoop 1934

hoogte 76.3 cm

breedte 115.3 cm

hoogte (met lijst) 96.7 cm

breedte (met lijst) 135.6 cm

• signatuur m.o. (met verf): Jv Bijlert.fecit. [Jv ineen]

Geassocieerd onderwerp

sociale zorg (gasthuizen) (Utrecht) (sociaal-economisch)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Motief

groepsportret

Opmerkingen

Het St. Jobsgasthuis werd in 1504 opgericht en was het eerste gasthuis dat zich de opvang van syfilitische patiënten ten doel stelde. In de loop van de 16de en 17de eeuw ontwikkelde het gasthuis zich steeds meer tot een oude-mannenhuis. Om in de opvang en verzorging te kunnen voorzien zamelde het huis, tot 1635, twee maal per jaar geld in. De gasthuisvader, geheel rechts, heeft een zilveren draagteken met St. Job op de linker mouw. Volgens een mededeling van jhr. B.W.F. van Riemsdijk komt op een oude geschreven lijst van Kesler een schilderij voor 'J. Bijlert. De armbezorgers van het Hiobsgasthuis te Utrecht', met bijbehorende aantekening: 'Dit schilderijg is door Bijlert voor het gasthuis geschilderd. dog doen dit gebouw in den fransen tijd in eenen caserne is veranderd is dit stuk met eenige andere daar uitgenomen en door mij op een publieke verkooping gekocht'. Ongetwijfeld is dit het hierboven beschreven schilderij dat in 1931 in de handel kwam.

• Arm in de Gouden Eeuw, [voorw. S.H. Levie], (Amsterdam, 1965), cat. nr. 61, afb. 15

• Bilder vom alten Menschen in der niederländischen und deutschen Kunst 1550-1750, Jutta Desel, Thomas Döring, Beatrice Marnetté-Kühl ; unter Mitarb. von Edeltraud Höft und Caren Schweder, (Braunschweig, 1993), cat. nr. 94, p. 272, afb. op p. 273

• Catalogus van het Historisch Museum der stad, supplement, cat. nr. 3242 2x

• De Bentvueghels, Centraal Museum, Utrecht, 2023