Penanttafel

Penanttafel

ca. 1690 - ca. 1710

eikenhout, taxus- en ebbenhoutfineer, messing

tafel, penanttafel

legaat 1932

hoogte 79 cm

breedte 91.5 cm

diepte 56 cm

• geen :

Fysieke beschrijving

Alle onderdelen van de penanttafel zijn door gelijmde pen- en gatverbindingen met elkaar vergaard. De laden zijn gespijkerd, waarbij de bodem in een groef in de zijden wordt ingelaten. De zijden bestaan uit twee planken die koud tegen elkaar zijn gelijmd. De achterwand is tegen de tafel gespijkerd. Het blad is opgebouwd uit twee planken die koud tegen elkaar zijn gelijmd met aan beide korte zijden haaks een plank gelijmd. Vervolgens zijn alle delen gefineerd met taxus.

Opmerkingen

In 1916 beschouwde Muller dit meubel en de tegelijkertijd geschonken tafel als nuttige aanwinsten, “al zijn het geen eersterangs museumstukken, deze aanwinst voor ons bijzonder gewenscht is daar de behoorlijke meubileering der antieke kamers wanneer het niet daarin behoorende eruit verwijderd zal zijn, een der moeijlijkste problemen vormt bij de inrichting van het nieuwe museum”. Nadat de voorwerpen ontvangen waren, bleek waarom het door hem als trumeau of buffetje benoemde object geen eerste rangs museumobject kon worden genoemd: “Het kostbaarste object, de trumeau, eischt meer zorgen; zij is onooglijk”.

• Verslag van den gemeente-archivaris over het voorgevallene in de gemeente-verzamelingen in 1916, de gemeente-archivaris S. Muller Fz., (Utrecht, 1917), p. 36

• [Verslag] archief [en] museum [1932], de gemeente-archivaris, directeur van het Centraal Museum W.C. Schuylenburg, ([Utrecht, 1933]), pp. 17-18

• Extra Schön. Markgräfin Sibylla Augusta und ihre Residenz, Wehrgeschichtliches Museum Rastatt, Rastatt, 2008 - 2007