Fundatiesteen Heilige Kruisgasthuis

Buiten de stadspoorten waren naast herbergen en kroegen ook gasthuizen te vinden waar reizigers,<BR>daklozen en zieken terecht konden. Mensen zonder vaste woon- en verblijfplaats hadden een slechte<BR>reputatie en werden zo wel opgevangen maar tegelijkertijd ook buiten de stad gehouden. Het Heilige<BR>Kruisgasthuis buiten de Wittevrouwenpoort werd in 1408 opgericht en heeft in de loop der eeuwen aan honderden mensen onderdak geboden.

Fundatiesteen Heilige Kruisgasthuis

zandsteen

bouwfragment, gevelteken

schenking voor 1838

hoogte 53 cm

breedte 40 cm

diepte 3 cm

• opschrift op steen : Int iaer ons heren M // CCCC. ende VIII op si[n]te // Jorus dach leyd mester // Dirc Ruysche op die tiit // canonik tot Sinte Johan // den eerste[n] steen va[n] dese[n] // gasthuis. Bit voer hem // ende alle die gheen // die daer goet toe doen.

Geassocieerd onderwerp

Utrecht, Heilige Kruisgasthuis (herkomst)

sociale zorg (gasthuizen) (Utrecht) (sociaal-economisch)

Geassocieerde periode

Bisschoppelijk Utrecht 695-1528

Opmerkingen

Het Heilige Kruisgasthuis, buiten de Wittevrouwenpoort, werd gesticht in 1408 en gesloopt in 1835.

• Catalogus van het Historisch Museum der stad [1928, cat. nrs. 2891-4142], W.C. Schuylenburg, (Utrecht, 1928), cat. nr. 3252

• Catalogus van het Museum van Oudheden [1878], door S. Muller Fz.. S. Muller Fz., (Utrecht, 1878), cat. nr. 5

• Catalogus van het Museum van Oudheden [1904], door S. Muller Fz.. S. Muller Fz., (Utrecht, 1904), cat. nr. 1040

• Ommuurde Stad, Centraal Museum, Utrecht, 2020 - 2021