Geldkist

Overheidsfinanciën zijn altijd al problematisch geweest. Dat blijkt reeds uit de eerste stadsrekeningen van 1380. Een geliefde bron van inkomsten was het heffen van belastingen op zaken als bier en wijn. In de Gouden Eeuw was het binnenkrijgen van geld nog betrekkelijk eenvoudig door de gestegen welvaart. Later werd dat door teruglopende belastingopbrengsten en stijgende uitgaven (voor onder andere armenzorg) veel lastiger. Deze geldkist is afkomstig uit Utrechtse stadsbezit en heeft gediend om de ontvangen penningen in te bewaren. De fraai met bloemmotieven en landschappen beschilderde houten kist is versterkt met ijzeren banden. In de deksel bevindt zich een reeks ingewikkelde sloten.

Geldkist

ijzer, hout, gesmeed, beschilderd

kist, geldkist

overdracht 1931

hoogte 50 cm

breedte 104 cm

diepte 56 cm

Geassocieerd onderwerp

bestuursinrichting (Utrecht) (bestuur)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Opmerkingen

Afkomstig van het kantoor van de gemeenteontvanger van Utrecht. De kist kan met een sleutel, in een verborgen sleutelgat in de bovenkant van het deksel worden geopend. De binnenzijde is voorzien van een ingewikkeld slot achter een uitgesneden gegraveerde dekplaat met de voorstelling van drie vrouwenfiguren tussen ranken. Vervaardiger voor collectiecatalogus 1997: Anoniem Noord-Nederlands. Datering voor collectiecatalogus 2005: 1600-1700.

• Adel en ridderschap in Utrecht, Renger E. de Bruin, (Zwolle, 2023), p. 269, afb. kleur, r.o.

• Catalogus van het Historisch Museum der stad, supplement, cat. nr. 1631 x

• Edele en onedele metalen. De verzamelingen van het Centraal Museum Utrecht [onedele metalen cat. nr. 1-250], L.E. van den Bergh-Hoogterp en B. Dubbe, (Utrecht, 1997), p. 678, cat. nr. 56, met afb.

• De wereld van Utrecht. Topstukken uit vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2016 - 2022

• Dit is het Centraal Museum! Topstukken uit de vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2012 - 2015

• Het Gilde van St. Eloy, Centraal Museum, Utrecht, 2004