Heilige Hieronymus

St. Hieronymus en Maria Magdalena (zie object nr. 6668) worden in deze prenten als een paar gepresenteerd. Deze heiligen werden vaker samen voorgesteld: beiden leidden immers een afgezonderd bestaan in een grot, waar ze dag en nacht de Bijbel bestudeerden. Abraham Bloemaert gaf de voorstellingen een diepe religieuze dimensie door het sterke licht-donkercontrast. Daaruit blijkt duidelijk de invloed van het caravaggisme.

1/2

Heilige Hieronymus

Cornelis Bloemaert (graveur) (Utrecht 1603 ca. - 1692 voor Rome)

Abraham Bloemaert (ontwerper) (Gorinchem 1566 - 1651 Utrecht)

gravure op papier

prent, gravure

aankoop 1930

hoogte (blad) 18.9 cm

breedte (blad) 13.5 cm

hoogte (passepartout) 63.8 cm

breedte (passepartout) 49 cm

• signatuur r.b. : ABloem: pinxit. // C.B. sculp:

• opschrift m.o. : Magnus in obscuro latet hic HIERONYMUS antro, // Lucubrat inquirens dogmata sacra Dei.

• verzamelaarsmerk r.o. : Friedrich August II [merk, deels weggesneden; F. Lugt, Les marques de collections de dessins et d'estampes, Amsterdam 1921, 971]

Motief

heilige, Hieronymus

Opmerkingen

Dit is de tweede staat uit drie, gegraveerd naar Abraham Bloemaert, 'Heilige Hieronymus', ca.1622-1624, olieverf op doek, 64,4 x 53 cm, collectie Alfred Bader, Milwaukee.

• Abraham Bloemaert and his sons, Marcel G. Roethlisberger, Marten Jan Bok, (Doornspijk, 1993), dl. I, p. 224; dl. II, afb. 420

• Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart IV, U. Thieme, F. Becker, p. 127

• De Catalogus der schilderijen [1952], (Utrecht, 1952), cat. nr. 713

• Grappen en Grollen. Reproductiegrafiek naar de Utrechtse Caravaggisten, Centraal Museum, Utrecht, 2017