‘De meid zal om haar meester gaan: zij steekt alvast de kaarsen aan.’ Dit versje verraadt de dubbelzinnige betekenis van deze afbeelding. Om de lantaarn te doen ontbranden, steekt het dienstmeisje de (fallisch gevormde) kaars door de opening. In de zeventiende-eeuwse genrekunst vervullen dienstmeisjes vaker een humoristische, verleidelijke rol.
1/2
‘De meid zal om haar meester gaan: zij steekt alvast de kaarsen aan.’ Dit versje verraadt de dubbelzinnige betekenis van deze afbeelding. Om de lantaarn te doen ontbranden, steekt het dienstmeisje de (fallisch gevormde) kaars door de opening. In de zeventiende-eeuwse genrekunst vervullen dienstmeisjes vaker een humoristische, verleidelijke rol.
Dit is vermoedelijk een tweede staat uit twee. Bij de eerste staat ontbreekt in de rechterbovenhoek het monogram HB, dat mogelijk verwijst naar Hendrik Bloemaert. Volgens Roethlisberger 1993 is deze prent, die traditioneel op naam van Cornelis Bloemaert staat, echter vermoedelijk niet gegraveerd naar een inventie van Hendrik Bloemaert, maar naar ontwerp van Gerard van Honthorst.
Documentatie
Abraham Bloemaert and his sons, Marcel G. Roethlisberger, Marten Jan Bok, (Doornspijk, 1993), dl. I, cat. nr. CB5; dl. II, afb. CB5
De Catalogus der schilderijen [1952], (Utrecht, 1952), cat. nr. 798
Dutch and Flemish Etchings, Engravings and Woodcuts, ca. 1450-1700, volume II, F.W.H. Hollstein, Amsterdam, p. 82, nr. 300 met afb.
Tentoonstellingen
Grappen en Grollen. Reproductiegrafiek naar de Utrechtse Caravaggisten, Centraal Museum, Utrecht, 2017
Duurzame url
Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL: