Dienstmeisje, een lantaarn aanstekend

‘De meid zal om haar meester gaan: zij steekt alvast de kaarsen aan.’ Dit versje verraadt de dubbelzinnige betekenis van deze afbeelding. Om de lantaarn te doen ontbranden, steekt het dienstmeisje de (fallisch gevormde) kaars door de opening. In de zeventiende-eeuwse genrekunst vervullen dienstmeisjes vaker een humoristische, verleidelijke rol.

1/2

Dienstmeisje, een lantaarn aanstekend

Cornelis Bloemaert (graveur) (Utrecht 1603 ca. - 1692 voor Rome)

Gerard van Honthorst (ontwerper) (Utrecht 1592 - 1656 Utrecht)

gravure en ets op papier

prent, gravure

aankoop 1931

hoogte 11.4 cm

breedte 8.9 cm

hoogte (passepartout) 63.8 cm

breedte (passepartout) 49 cm

• monogram r.b. : HB (aaneen)

• onderschrift m.o. : De Meijt sal om haer Meester gaen // Sij steeckt al vast de keersen aen.

• merk r.o. : Friedrich August II [merk; F. Lugt, 'Les marques de collections de dessins et d'estampes', Amsterdam 1921, 971]

Motief

genre, nachtstuk, dienstmeisje

Opmerkingen

Dit is vermoedelijk een tweede staat uit twee. Bij de eerste staat ontbreekt in de rechterbovenhoek het monogram HB, dat mogelijk verwijst naar Hendrik Bloemaert. Volgens Roethlisberger 1993 is deze prent, die traditioneel op naam van Cornelis Bloemaert staat, echter vermoedelijk niet gegraveerd naar een inventie van Hendrik Bloemaert, maar naar ontwerp van Gerard van Honthorst.

• Abraham Bloemaert and his sons, Marcel G. Roethlisberger, Marten Jan Bok, (Doornspijk, 1993), dl. I, cat. nr. CB5; dl. II, afb. CB5

• De Catalogus der schilderijen [1952], (Utrecht, 1952), cat. nr. 798

• Dutch and Flemish Etchings, Engravings and Woodcuts, ca. 1450-1700, volume II, F.W.H. Hollstein, Amsterdam, p. 82, nr. 300 met afb.

• Grappen en Grollen. Reproductiegrafiek naar de Utrechtse Caravaggisten, Centraal Museum, Utrecht, 2017