De bewening van Christus

De bewening van Christus

<span style="font-family:Arial, Helvetica, sans-serif;font-size:small;">In de late middeleeuwen wordt de maagd Maria de belangrijkste katholieke heilige na haar zoon Jezus Christus. Als zijn moeder is ze ontelbare keren afgebeeld. Steeds is haar mantel zo blauw als de hemel, een kleur afgeleid van ultramarijn, het kostbaarste pigment met de halfedelsteen lapis lazuli uit Afghanistan. In zijn Bewening brengt Jan van Scorel voor Maria’s mantel ultramarijnblauw aan op een roze ondergrond: kleurgebruik dat hij mogelijk kent van de schilder Rafaël in Rome.&nbsp;Symbolisch voor Maria’s bovenaardse zuiverheid blijft blauw voor kleding populair en is inmiddels wereldwijd de meest gedragen kleur. [tekst 2023]</span><br><span style="font-size:12px;"><br></span>

1/6

In de late middeleeuwen wordt de maagd Maria de belangrijkste katholieke heilige na haar zoon Jezus Christus. Als zijn moeder is ze ontelbare keren afgebeeld. Steeds is haar mantel zo blauw als de hemel, een kleur afgeleid van ultramarijn, het kostbaarste pigment met de halfedelsteen lapis lazuli uit Afghanistan. In zijn Bewening brengt Jan van Scorel voor Maria’s mantel ultramarijnblauw aan op een roze ondergrond: kleurgebruik dat hij mogelijk kent van de schilder Rafaël in Rome. Symbolisch voor Maria’s bovenaardse zuiverheid blijft blauw voor kleding populair en is inmiddels wereldwijd de meest gedragen kleur. [tekst 2023]

Nu in het museum in Collectie Centraal

Titel

De bewening van Christus

Vervaardiger

Jan van Scorel (Schoorl 1495 - 1562 Utrecht)

Datering

ca. 1535

Materiaal / Techniek

olieverf op paneel

Inventarisnummer

6450

Objectnaam

schilderij

Verwerving

aankoop met steun van Vereniging Rembrandt 1930

Afmetingen

hoogte 167.5 cm

breedte 136.5 cm

dikte 2.3 cm (ca.)

hoogte (met lijst) 192.3 cm

breedte (met lijst) 161.3 cm

diepte (met lijst) 10 cm (gerekend met het ijzer op achterzijde)

Opschriften / merken

  • niet gesigneerd, niet gedateerd :

Geassocieerd onderwerp

(herkomst) Mogelijk afkomstig uit de Petrus en Pauluskathedraal te 's-Hertogenbosch (zie Gramaye, Antiquitates Brabantiae, 1908)

Motief

historie, Maria Magdalena (Heilige), N.T., passie van Christus, Bewening van Christus (?), stichtersportret

Opmerkingen

Vgl. Cornelis Buys, Kruisafname, paneel, 98 x 81, cat. nr. 77 met afb., Kunstveilingen Mak van Waay N.V., vlg. 02-06-1970 en volgende dagen, Amsterdam

Documentatie

  • Boekbespreking Paletserie, A.B. de V., (Maandblad voor beeldende kunsten, 18, 1941), p. 58

  • Carel van Manders kritiek op de schilderijen van Jan van Scorel en diens tijdgenoten (in Miscellanea Prof. Dr. D. Roggen), P.T.A. Swillens, (Antwerpen, 1957), pp. 275-277, afb. 2 op p. 273

  • Catalogue of Paintings 1363-1600 : Centraal Museum Utrecht, project dir. and final ed. Liesbeth M. Helmus ; co-ed. Molly Faries and Liesbeth M. Helmus ; authors Molly Faries, Liesbeth M. Helmus and Dorien Tamis ; with contr. by J.R.J. van Asperen de Boer, Felice Geurdes and Peter Klein, (Utrecht, 2011), pp. 218-226.

Tentoonstellingen

  • Collectie Centraal, Centraal Museum, Utrecht, 2023

  • Annex: Five Murmurations , Centraal Museum, Utrecht, 2022

  • De wereld van Utrecht. Topstukken uit vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2016 - 2022

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.4794D893-2B78-4AC1-A202-BDBF99981DB9

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!