De bespotting van Ceres

Nu in het museum in Spuiten en Stikken

De bespotting van Ceres

Hendrik Goudt (graveur) (? 1585 - 1648 ?)

Adam Elsheimer (ontwerper) (? 1574/78 - 1620 ?)

gravure op papier

prent, gravure

aankoop 1930

hoogte (blad) 31.8 cm

breedte (blad) 24.4 cm

hoogte (passepartout) 63.8 cm

breedte (passepartout) 49 cm

Opschriften / merken

• onderschrift l.o. : Dum frugum genitrix, taedas accendit in Aetna, // Et toto natam quaerit in orbe suam, // Vieta siti conspexit anum, limphamque rogauit, // Oranti limpham rustica duteo dedit.

• onderschrift r.o. : Dum bibit acceptum, risit puer improbus illam, // Nec satis hoc, auidam dixerat ille Deam, // Ridentem liquida fertur sparsissi polentâ, // fugisset, sed iam stellis factus erat.

• onderschrift en datering m.o. : Scipione Burghesio. // S.R.E. // Cardinali amplissimo in deuoti animi testimonium HGoudt sculpsit et dicauit Romae. 1610. (HG in monogram)

• signatuur l.o. : Aehlsheimer pinxit.

• signatuur r.o. : Janus Rutgers.

Motief

mythologie, Ceres, bespotting van

Opmerkingen

Dit werk is gegraveerd naar een verloren gegaan schilderij van Adam Elsheimer. Een kopie hiervan bevindt zich het Museo del Prado in Madrid. Onder de prent een Latijns vers door Janus Rutgers en Latijnse opdracht van H. Goudt aan Kardinaal Scipione Borghese.

• Andresen, Ptr. gr, V, p. 11

• Biografische bijzonderheden over Hendrik Goudt, D. Hoek, (Oud Holland, 1; LXXXV, 1970), p. 54

• De Catalogus der schilderijen [1952], (Utrecht, 1952), cat. nr. 822

Tentoonstellingen