Avondmantel

“Ook de damessortie vind ik alleraardigst en ik kan die zeer goed gebruiken; het is werkelijk een goed staal van de toenmalige mode,” schreef oud-conservatrice jonkvrouw de Jonge over deze kasjmieren mantel in 1926. Na de introductie van kasjmier door de Engelsen in Europa, verkreeg deze ‘exotische stof’ veel allure. Gedurende de eerste helft van de negentiende eeuw vormde kasjmier een belangrijk mode element als (warm) accent over de japonnen van de dames. Dit verandert rond 1870 als er grote hoeveelheden sjaals worden geproduceerd en zo bijna iedereen een ‘exotische’ sjaal kon bemachtigen. Als reactie ontstond er rond 1880 een nieuw modebeeld; de sjaals werden vermaakt tot een kasjmieren mantel om de tournure te accentueren. De schenkster was er echter niet blij mee: “Ik vind het een schreeuwende sortie (…), maar de ijdelheid van die dames ging boven de kunstzin waarschijnlijk.”

1/8

Avondmantel

cashmire wol, bont, satijn, zijde; getwijnd

dameskleding, jas, mantel