Stadhoudersstoel

Dit object is nu niet in het museum te zien

Stadhoudersstoel

ca. 1740

iepenhout, eikenhout, fluweel, polychromie in gouden kleur op een oranje grondering

stoel, leunstoel, meubel

bruikleen 1887

hoogte 148.5 cm

breedte 86 cm

diepte 74 cm

Opschriften / merken

• merk binnenzijde linker zittingregel : RE

Geassocieerd onderwerp

Utrecht, Hof van Utrecht (herkomst)

provinciebestuur (Utrecht) (provincie Utrecht)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Opmerkingen

De stoel werd gebruikt bij bezoeken van de stadhouder aan het Hof van Utrecht. Anders dan de notenhouten stoel die in de Raadzaal van het Stadhuis stond opgesteld, werd voor de stadhoudersstoelen in het Hof Provinciaal, die in de Rolzaal en in de Raadkamer een plaats hadden gevonden, een courant Frans model nagevolgd. De gewelfde contouren van het uit profielen samengestelde rugraam, plaatselijk met wat eenvoudige bloemenranken versierd, en de bekroning van de rug door een weke bladvoluut, is terug te voeren op een type fauteuil, dat in Frankrijk sinds de jaren dertig werd vervaardigd, en tenminste gedurende een decennium in productie zou blijven. Desondanks kon de uitvoerder niet volledig afstand nemen van het traditionele type zitmeubel, dat in de Nederlanden meer gebruikelijk was: de vorm van het zeer hoge zitraam en de gestrekt S-vormige voorpoten, sluiten eerder bij Engels georiënteerde meubelen aan.

• Catalogus van het Historisch Museum der stad [1928, cat. nrs. 1403-2891], W.C. Schuylenburg, (Utrecht, 1928), cat. nr. 1760

• Catalogus van het Museum van Oudheden [1878], supplement, S. Muller Fz., (Utrecht, 1878), cat. nr. 1145 x

• Catalogus van het Museum van Oudheden [1904], door S. Muller Fz.. S. Muller Fz., (Utrecht, 1904), cat. nr. 414

Tentoonstellingen