Herenhoed

Een van de vroegste objecten in de modecollectie van het Centraal Museum is deze “gele vilten hoed met hoogen bol en breeden rand” uit het eerste kwart van de zeventiende eeuw. Hij is uniek, niet alleen vanwege de datering, maar ook omdat hij is “gevonden in het Burgerweeshuis, tusschen het metselwerk bij het afbreken van een dikken ouden muur.” Het Burgerweeshuis was gevestigd aan de Oudegracht 245 in Utrecht. Het bewijst dat een museumcollectie op een bijzondere manier tot stand kan komen. Wonderlijk genoeg heeft de tand des tijds hier nog nauwelijks toegeslagen, want deze, ook voor Nederlandse begrippen, zeer zeldzame hoed is nog in een uitstekende conditie.

1/3

Dit object is nu niet in het museum te zien

Herenhoed

vilt

herenkleding, kledingaccessoire, hoed

bruikleen 1875

hoogte 23 cm

diameter 39 cm

Geassocieerd onderwerp

Utrecht, Burgerweeshuis (herkomst)

sociale zorg (weeshuizen) (Utrecht) (sociaal-economisch)

Geassocieerde periode

Habsburgse tijd en Republiek 1528-1795

Opmerkingen

Afkomstig uit het Burgerweeshuis, gevonden tussen metselwerk bij het afbreken van een dikke, oude muur. Dit weeshuis was vanaf 1582 gevestigd in het voormalige Regulierenklooster aan de Oudegracht. Een dergelijke hoed komt nog in 1661 voor op schilderij door Salomon van Ruysdael, "The Halt", in the National Gallery of Ireland in Dublin.

• Catalogus van het Museum van Oudheden [1878], door S. Muller Fz.. S. Muller Fz., (Utrecht, 1878), cat. nr. 400

• Catalogus van het Museum van Oudheden [1904], door S. Muller Fz.. S. Muller Fz., (Utrecht, 1904), cat. nr. 1986

• De costuumverzameling in het Centraal Museum 1750-1930 : gids en catalogus, (Utrecht, 1947), cat. nr. 3

Tentoonstellingen