Japon

Een van de vroegste aanwinsten voor de kostuumcollectie is deze robe princesse uit omstreeks 1900. De japon van prachtige dunne, soepele wol is volgens het label aan de binnenzijde vervaardigd door de heer Ripke, een coupeur met een atelier in zowel Brussel als Scheveningen. Ripke verwierf geen grote bekendheid maar deelde wel zijn kennis als leermeester; een gangbare werkwijze aan het begin van de twintigste eeuw. Ontwerpen werden, net als waarschijnlijk deze japon, ‘geknipt’ naar het voorbeeld van Parijs. In 1910 en 1911 geeft Ripke hiervoor speciale cursussen in Den Haag. Deze cursussen werden in 1914 uitgebreid tot een volledige opleiding als coupeur en coupeuse. Voor vijfenzestig gulden kon men de opleiding volgen en zelfs privélessen hoorden tot de mogelijkheden; daarvoor betaalde men voor twee uur tweeëneenhalve gulden extra. De fijne wol van de japon heeft de tand des tijds redelijk goed doorstaan, maar van de zijden voering en de satijnzijden bandjes en kraag is de conditie slecht. Na restauratie is het mogelijk geworden om deze fraaie robe tentoon te stellen.

1/12

Japon

ca. 1900

laken, satijn, metaal, ripszijde, zijde, katoen; naaldkant, opgenaaid band