Cross Cultural Chairs: Brazil
<P><SPAN lang=N>‘We dragen dezelfde schoenen, luisteren naar dezelfde playlists en kijken naar dezelfde films’, aldus ontwerper Matteo Guarnaccia. ‘Maar gebruiken we ook dezelfde stoelen? Zitten we op dezelfde manier?’ Guarnaccia wordt gedreven door deze vragen, en door zijn nieuwsgierigheid naar productiemethoden en de gevolgen van globalisering voor design. Hij maakte daarom een wereldreis langs de acht meest dichtbevolkte landen ter wereld. In ieder land verbleef hij telkens een maand. Bij aankomst doorkruiste hij metropolen en dorpen, bezocht markten en musea en discussieerde. Hij ging, soms met handen en voeten, met de bewoners in gesprek over hun gewoonten en gebruiken, de plaatselijke politiek en hun geschiedenis. Zo kreeg hij in korte tijd een beeld van de cultuur van het land – in het volste besef van zijn beperkte visie als (westerse) buitenstaander. In samenwerking met lokale ontwerpers vertaalde hij dat beeld in een ontwerp dat nog diezelfde maand tot een echte stoel moest leiden, inclusief fotoshoot en presentatie. De eerste dag van de volgende maand vloog de ontwerper immers weer door naar zijn volgende bestemming. Guarnaccia begon in Brazilië en reisde achtereenvolgens naar Mexico, Japan, Indonesië, China, India, Rusland en Nigeria. Na acht intensieve maanden keerde hij terug met acht verschillende stoelen, elk een portret van een land.</SPAN></P><SPAN lang=N><SPAN lang=N> <P dir=ltr align=left>Warme materialen als hout en leer zijn typisch voor Braziliaans modern design. De naam van het land ‘Brazil’ voert zelfs terug op de nationale boom. In deze stoel is het leer vervangen door een zitting van gevlochten gaashekwerk. Daarmee verwezen de ontwerpers naar het beleid en de militaire houding van de voormalige president Jair Bolsonaro, dat – net als de metalen zitting – voor velen allesbehalve comfortabel was. </SPAN> [tekst 2023]</SPAN></P>