Cross Cultural Chairs: Brazil

Cross Cultural Chairs: Brazil

<P><SPAN lang=N>‘We dragen dezelfde schoenen, luisteren naar dezelfde playlists en kijken naar dezelfde films’, aldus ontwerper Matteo Guarnaccia. ‘Maar gebruiken we ook dezelfde stoelen? Zitten we op dezelfde manier?’ Guarnaccia wordt gedreven door deze vragen, en door zijn nieuwsgierigheid naar productiemethoden en de gevolgen van globalisering voor design. Hij maakte daarom een wereldreis langs de acht meest dichtbevolkte landen ter wereld. In ieder land verbleef hij telkens een maand. Bij aankomst doorkruiste hij metropolen en dorpen, bezocht markten en musea en discussieerde. Hij ging, soms met handen en voeten, met de bewoners in gesprek over hun gewoonten en gebruiken, de plaatselijke politiek en hun geschiedenis. Zo kreeg hij in korte tijd een beeld van de cultuur van het land – in het volste besef van zijn beperkte visie als (westerse) buitenstaander. In samenwerking met lokale ontwerpers vertaalde hij dat beeld in een ontwerp dat nog diezelfde maand tot een echte stoel moest leiden, inclusief fotoshoot en presentatie. De eerste dag van de volgende maand vloog de ontwerper immers weer door naar zijn volgende bestemming. Guarnaccia begon in Brazilië en reisde achtereenvolgens naar Mexico, Japan, Indonesië, China, India, Rusland en Nigeria. Na acht intensieve maanden keerde hij terug met acht verschillende stoelen, elk een portret van een land.</SPAN></P><SPAN lang=N><SPAN lang=N> <P dir=ltr align=left>Warme materialen als hout en leer zijn typisch voor Braziliaans modern design. De naam van het land ‘Brazil’ voert zelfs terug op de nationale boom. In deze stoel is het leer vervangen door een zitting van gevlochten gaashekwerk. Daarmee verwezen de ontwerpers naar het beleid en de militaire houding van de voormalige president Jair Bolsonaro, dat – net als de metalen zitting – voor velen allesbehalve comfortabel was. </SPAN>&nbsp;[tekst 2023]</SPAN></P>

‘We dragen dezelfde schoenen, luisteren naar dezelfde playlists en kijken naar dezelfde films’, aldus ontwerper Matteo Guarnaccia. ‘Maar gebruiken we ook dezelfde stoelen? Zitten we op dezelfde manier?’ Guarnaccia wordt gedreven door deze vragen, en door zijn nieuwsgierigheid naar productiemethoden en de gevolgen van globalisering voor design. Hij maakte daarom een wereldreis langs de acht meest dichtbevolkte landen ter wereld. In ieder land verbleef hij telkens een maand. Bij aankomst doorkruiste hij metropolen en dorpen, bezocht markten en musea en discussieerde. Hij ging, soms met handen en voeten, met de bewoners in gesprek over hun gewoonten en gebruiken, de plaatselijke politiek en hun geschiedenis. Zo kreeg hij in korte tijd een beeld van de cultuur van het land – in het volste besef van zijn beperkte visie als (westerse) buitenstaander. In samenwerking met lokale ontwerpers vertaalde hij dat beeld in een ontwerp dat nog diezelfde maand tot een echte stoel moest leiden, inclusief fotoshoot en presentatie. De eerste dag van de volgende maand vloog de ontwerper immers weer door naar zijn volgende bestemming. Guarnaccia begon in Brazilië en reisde achtereenvolgens naar Mexico, Japan, Indonesië, China, India, Rusland en Nigeria. Na acht intensieve maanden keerde hij terug met acht verschillende stoelen, elk een portret van een land.

Warme materialen als hout en leer zijn typisch voor Braziliaans modern design. De naam van het land ‘Brazil’ voert zelfs terug op de nationale boom. In deze stoel is het leer vervangen door een zitting van gevlochten gaashekwerk. Daarmee verwezen de ontwerpers naar het beleid en de militaire houding van de voormalige president Jair Bolsonaro, dat – net als de metalen zitting – voor velen allesbehalve comfortabel was.

 [tekst 2023]

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

Cross Cultural Chairs: Brazil

Vervaardiger

Datering

2018-01-01 - 2018-12-31

Materiaal / Techniek

hout, metaal

Inventarisnummer

35658/001

Objectnaam

meubel, stoel

Verwerving

aankoop met steun van de VriendenLoterij 2022

Afmetingen

hoogte 75.5 cm

breedte 71 cm

diepte 81.5 cm

Documentatie

  • Cross Cultural Chairs: Diversifying Modern Seating, Ed. Guarnaccia, Matteo, text: FormaFantasma, Aldo Cibic, Tulio Amarante, ... [et al], (Eindhoven, 2020)

  • Stoel neemt stelling, Inl. Bart Rutten, redactie Esther Darley, Natalie Dubois, Hans Schopping, auteurs Laurie Cluitmans, Catharina van Daalen, Esther Darley, Natalie Dubois, Bart Rutten, Anne van der Zwaag, (Utrecht, 2023), p. 18-19, afb.

Tentoonstellingen

  • Stoel neemt stelling, Centraal Museum, Utrecht, 2023 - 2024

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.e915a94b-b656-4d7b-9ac3-1050763913f3

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!