Van Gogh Ciel Dress

<SPAN lang=N>Op de lange avondjurk van zijden twill is het fragment van Van Goghs schilderij <I>Olijfboomgaard</I> herkenbaar. Voor zijn najaarscollectie van 2014 <I>Complementair</I>, liet Mattijs van Bergen zich inspireren door het roerige werk en leven van schilder Vincent van Gogh. Het ontwerp wordt zelfs naar een koninklijk niveau getild, wanneer Koningin Máxima bij het staatsbanket in China (2015) de <I>Ciel Dress</I> draagt. In 2019 schonk Van Bergen de oorspronkelijk jurk, samen met enkele andere topstukken uit zijn collectie, aan het Centraal Museum.</SPAN>

1/8

Op de lange avondjurk van zijden twill is het fragment van Van Goghs schilderij Olijfboomgaard herkenbaar. Voor zijn najaarscollectie van 2014 Complementair, liet Mattijs van Bergen zich inspireren door het roerige werk en leven van schilder Vincent van Gogh. Het ontwerp wordt zelfs naar een koninklijk niveau getild, wanneer Koningin Máxima bij het staatsbanket in China (2015) de Ciel Dress draagt. In 2019 schonk Van Bergen de oorspronkelijk jurk, samen met enkele andere topstukken uit zijn collectie, aan het Centraal Museum.

Dit object is nu niet in het museum te zien

Van Gogh Ciel Dress

2014 (Complementair collectie najaar/winter 2014)

zijde twill, bedrukt

dameskleding, japon

schenking 2019 (schenking van Mattijs van Bergen)

hoogte 175 cm

taille 70 cm

Fysieke beschrijving

Lange, mouwloze jurk van zijde met ronde hals en Van Gogh print.

Tentoonstellingen

• Royal Fashion Design - Mattijs van Bergen, Grote Kerk Breda, Breda, 2021