Kruisdraging

D<SPAN lang=N>e kruisdraging van David de Haen is een kopie naar een schilderij van Dirck van Baburen in de Pietá-kapel in de San Pietro in Montorio in Rome. Baburen kreeg samen met De Haen in 1616/17 de prestigieuze opdracht tot de decoratie van de kapel, die behalve het altaarstuk bestond uit vier schilderijen. Het hoofdaltaar met <I>De graflegging</I> werd uitgevoerd door Dirck van Baburen. De twee grote schilderijen ter weerszijden op de zijmuren stelden <I>De kruisdraging van Christus</I> en <I>De oprichting van het kruis</I> voor. Beide waren waarschijnlijk van de hand van Baburen. De twee lunetten erboven werden geschilderd door David de Haen. Ze stellen <I>De bespotting van Christus</I> en <I>Het gebed in de hof van Gethsemane</I> voor. Afgezien van <I>De oprichting van het kruis</I> bevinden al deze schilderijen zich tot op de dag van vandaag in de kapel waarvoor zij werden geschilderd. Opdrachtgever was de Spanjaard Pietro Cussida. Er is indirect bewijs dat deze rijke diplomaat van plan was om in zijn geboortestad Zaragoza een kunstverzameling onder te brengen. Deze collectie bestond voor een deel uit replica’s van de schilderijen die bestemd waren voor de kapel. <I>De</I> <I>Graflegging</I> uit de collectie van het Centraal Museum is er een van. <I>De kruisdraging</I> is de kopie die De Haen in opdracht van Cussida schilderde naar Dirck van Baburen. Ook van twee andere schilderijen uit de kapel zijn kopieën bewaard gebleven. Van <I>De oprichting van het kruis</I> ontbreekt elk spoor.</SPAN>

De kruisdraging van David de Haen is een kopie naar een schilderij van Dirck van Baburen in de Pietá-kapel in de San Pietro in Montorio in Rome. Baburen kreeg samen met De Haen in 1616/17 de prestigieuze opdracht tot de decoratie van de kapel, die behalve het altaarstuk bestond uit vier schilderijen. Het hoofdaltaar met De graflegging werd uitgevoerd door Dirck van Baburen. De twee grote schilderijen ter weerszijden op de zijmuren stelden De kruisdraging van Christus en De oprichting van het kruis voor. Beide waren waarschijnlijk van de hand van Baburen. De twee lunetten erboven werden geschilderd door David de Haen. Ze stellen De bespotting van Christus en Het gebed in de hof van Gethsemane voor. Afgezien van De oprichting van het kruis bevinden al deze schilderijen zich tot op de dag van vandaag in de kapel waarvoor zij werden geschilderd. Opdrachtgever was de Spanjaard Pietro Cussida. Er is indirect bewijs dat deze rijke diplomaat van plan was om in zijn geboortestad Zaragoza een kunstverzameling onder te brengen. Deze collectie bestond voor een deel uit replica’s van de schilderijen die bestemd waren voor de kapel. De Graflegging uit de collectie van het Centraal Museum is er een van. De kruisdraging is de kopie die De Haen in opdracht van Cussida schilderde naar Dirck van Baburen. Ook van twee andere schilderijen uit de kapel zijn kopieën bewaard gebleven. Van De oprichting van het kruis ontbreekt elk spoor.

Nu in het museum in Collectie Centraal

Kruisdraging

David de Haen (Amsterdam 1585 ca. - 1622 Rome)

werkplaats Dirck van Baburen (Wijk bij Duurstede 1595 ca. - 1624 Utrecht)