As Much Time as Space, Maison Nelly & Theo van Doesburg, Meudon

Deze film maakte Katja Mater in het Van Doesburghuis in Meudon. Ze verbleef zes weken in het huis dat Theo van Doesburg eind jaren twintig ontwierp en waar hij met zijn vrouw Nelly woonde. Het is samen met het Utrechtse Rietveld Schröderhuis een van de weinige uitgevoerde huizen volgens de principes van De Stijl. Mater is net als Theo van Doesburg geïnteresseerd in het fenomeen van tijd en film als de vierde (niet platte) dimensie. De installatie speelt één film af die wordt geprojecteerd door twee projectoren, waarbij de tijd die de film nodig heeft om van de ene naar de andere projector te gaan van belang is. Dit interval van 8 seconden gebruikt Mater als kader in de film, waarin architecturale details van het Van Doesburghuis en Maters eigen tekeningen samenkomen.

1/4

As Much Time as Space, Maison Nelly & Theo van Doesburg, Meudon

Katja Mater (Hoorn [plaats] 1979)

2017 (ed 3 + 2 AP)

16 mm film, digitaal bestand, 16 mm film installation 8’24” two channels, one film 0’08” interval ed 3 + 2 AP

installatie, film

aankoop met steun van het Mondriaan Fonds 2017

Opmerkingen

Katja Mater maakte in het kader van het De Stijl jaar een kunstwerk in en over het Van Doesburg huis in Meudon, misschien wel de meest bekende evenknie van het Rietveld Schroder huis.

• Bye Bye De Stijl, Centraal Museum, Utrecht, 2017 - 2018