Foamboy

Deze zwarte Foamboy van HEYNIEK/Niek Pulles (1986) is qua volume en voorkomen imponerend: Foamboy gaat over experiment, hergebruik, lichaam en disruptie. Pulles past een onorthodoxe manier van het creëren van vormen en silhouetten toe, waardoor de grens tussen sculptuur en mode vervaagt. Het grafische patroon ontstaat door in wiebertjes, zeshoekige of radarvormige water gelaserde foamdelen dicht tegen elkaar op een mannequin te lijmen. Midden op de borst kijken donkere ogen van een doodshoofd intens recht vooruit. De vervreemding doet denken aan werk van kunstenaar M.C. Escher of Oskar Schlemmer’s Triadisch Ballet, vooral door de lichtval in combinatie met beweging. Foamboy schitterde eerst bij de tentoonstelling ARRRGH! Monsters in de mode (2013). Speciaal op verzoek van Rei Kawakubo van Comme des Garçons ontwikkelt Pulles een serie van negentien monsterlijke zwarte Foamboys. De synergie tussen deze creaties en Kawakubo’s ontwerpen uit de Tachiagari collectie (Japans voor ‘begin’) van dat seizoen was voelbaar in de diverse winkels in onder meer New York, Tokio en Londen. Niek Pulles was samen met Harm Rensink de vormgever van de tentoonstelling HAAR! Menselijk haar in mode kunst (2016).

1/13

Dit object is nu niet in het museum te zien

Foamboy

HEYNIEK

Niek Pulles (Arnhem 1986)

polyethyleen hardschuim

kostuum, sculptuur, driedimensionaal object

aankoop met steun van het Mondriaan Fonds 2016

ca hoogte 200 cm

ca breedte 80 cm

ca diepte 80 cm

Opmerkingen

Foamboy begon als een hands-on experiment. Pulles maakte gebruik van het foam materiaal dat overgebleven was van een eerder project van hem (Architectural Acoustics). Dit lijmde hij op een mannequin, waardoor en een bijzonder, grafisch patroon ontstond. Het deed de kunstenaar denken aan het Triadic ballet van Oskar Schlemmer, maar ook aan Escher, vooral door de lichtval in combinatie met beweging. Pulles past een onorthodoxe manier van het creëren van vormen en silhouetten toe. Uit het gele ontwerp dat Niek Pulles voor ARRRRGH! in Parijs maakte en het paarse ontwerp dat in 2013 in het Centraal Museum te zien was ontstond dit zwarte Foamboy monster, dat speciaal voor Rei Kawakubo van Comme des Garçons ontwikkeld is. Eerder te zien in de winkels van Comme in Tokio en New York.

• Uit de Mode : collectie van het Centraal Museum, Voorw. Bart Rutten, tekst Ninke Bloemberg, Anne-Karlijn van Kesteren, Rosalie Sloof … [et al.], (Utrecht, 2017), p. 126, afb. in kleur p. 127

Tentoonstellingen

• Uit de Mode, Centraal Museum, Utrecht, 2017

• De wereld van Utrecht. Topstukken uit vijf collecties, Centraal Museum, Utrecht, 2016 - 2022