Foamboy
Deze zwarte Foamboy van HEYNIEK/Niek Pulles (1986) is qua volume en voorkomen imponerend: Foamboy gaat over experiment, hergebruik, lichaam en disruptie. Pulles past een onorthodoxe manier van het creëren van vormen en silhouetten toe, waardoor de grens tussen sculptuur en mode vervaagt. Het grafische patroon ontstaat door in wiebertjes, zeshoekige of radarvormige water gelaserde foamdelen dicht tegen elkaar op een mannequin te lijmen. Midden op de borst kijken donkere ogen van een doodshoofd intens recht vooruit. De vervreemding doet denken aan werk van kunstenaar M.C. Escher of Oskar Schlemmer’s Triadisch Ballet, vooral door de lichtval in combinatie met beweging. Foamboy schitterde eerst bij de tentoonstelling ARRRGH! Monsters in de mode (2013). Speciaal op verzoek van Rei Kawakubo van Comme des Garçons ontwikkelt Pulles een serie van negentien monsterlijke zwarte Foamboys. De synergie tussen deze creaties en Kawakubo’s ontwerpen uit de Tachiagari collectie (Japans voor ‘begin’) van dat seizoen was voelbaar in de diverse winkels in onder meer New York, Tokio en Londen. Niek Pulles was samen met Harm Rensink de vormgever van de tentoonstelling HAAR! Menselijk haar in mode kunst (2016).