blouse

Issey Miyake behoort tot de zogenoemde eerste generatie Japanse ontwerpers. Deze groep ontwerpers startte begin jaren 70 hun carrière in eigen land, maar vertrokken in de jaren 80 naar Parijs. Hier lieten ze met hun shows de westerse modewereld op haar grondvesten trillen. Hun conceptuele werk, met de nadruk op het experimenteren met vorm en materiaal, stond lijnrecht tegenover de geldende mode van die tijd. De Parijse modehuizen showden collecties gericht op glamour, seksualiteit en status. De focus van de Japanse ontwerpers lag echter op het zoeken naar de grenzen van smaak en naar de essentie van het kledingstuk, wat resulteerde in een stijl die ook wel deconstructivisme genoemd wordt. Issey Miyake staat bekend om ontwerpen waarin hij traditionele technieken combineert met nieuwe technologieën. Zo ontwikkelde hij een manier om stof te plisseren waardoor het zelfs nat en in een koffer verfrommeld nog steeds mooi in vorm blijft. Deze blouse is waarschijnlijk een zeer vroeg ontwerp van Miyake met deze techniek en is ontworpen in de experimentele fase die vooraf ging aan de totstandkoming van zijn Pleats Please lijn in 1993.

1/2

blouse

Issey Miyake (Hiroshima 1938 - 2022 Tokyo)

polyester; geplisseerd