Top en rok

De najaarscollectie 2009-2010 van de Nederlandse modeontwerper Mattijs van Bergen heet niet voor niets Blanco. Het ensemble met de opvallende mouwen en knielange rok is vervaardigd van ongebleekt, simpel en goedkoop katoen. Dit proefkatoen wordt van oudsher gebruikt voor patronen en toiles (pasmodellen). Van Bergen behandelt het materiaal alsof het kostbare couturestof is en bewerkt het met ingenieuze couturetechnieken als opengewerkte plissé. Plissé is het belangrijkste handelsmerk van de ontwerper geworden. Bijzonder is het dessin: uren, zo niet dagen lang, is handmatig en zorgvuldig met BIC-pennen een grafisch patroon getekend. De blouse met opvallend hoge schouders refereert aan de zogenaamde schapenboutmouw, die het modesilhouet rond 1830 domineerde. Van Bergen hanteert een baleinenconstructie om de mouw vorm te geven, verwijzend naar de steunconstructie in een schapenboutmouw. De mouwen vormen tevens een extra betekenislaag: als de draagster haar handen in elkaar vouwt, verandert het silhouet in een hart.

1/6

Top en rok

Mattijs van Bergen (ontwerper) (Beuningen 1980)

2009 - 2010 (Blanco collectie najaar/winter 2009-2010)