Installatie 'Pins and needles'

Bart Hess begeeft zich op zowel het terrein van fotografie, mode en beeldende kunst als textielontwerp. Hij heeft een vernieuwende manier van werken en zijn ontwerpen doen vaak futuristisch aan. Het lichaam vervormende of zelfs vervreemdende werk doet ongemakkelijk aan omdat hij vrijwel direct op het lijf werkt. Dit bedekt hij met slijm, schuim, spelden, latex of was: het materiaal lijkt letterlijk op de huid te groeien, zoals de Slime Dress die hij voor Lady Gaga ontwierp. Hess gunt ons een blik op de toekomst waarbij we ons lichaam op een andere manier zullen bekleden. Om nieuwe stoffen of texturen te ontwikkelen zijn experimenten noodzakelijk en is de toepassing van ongebruikelijke materialen essentieel. Wat nu nog een discrepantie tussen verwachting en realiteit oplevert, kan uiteindelijk interessante oplossingen bieden. Speciaal voor de tentoonstelling ARRRGH! Monsters in de mode (2013) ontwierp Hess in opdracht van het Centraal Museum de installatie Pins and Needles. Hiervoor maakte hij een pak van latex waar duizenden metalen schakels van sieraden en sterke magneten tegenaan blijven ‘kleven’. Ondanks het harde materiaal doen de organische vormen denken aan mos of een kluit boomwortels.

Installatie 'Pins and needles'

Bart Hess (ontwerper) (Geldrop 1984)

latex, metaal

installatie, herenkleding, overall