My emoticon family

Deze installatie beeldt een typisch Nederlands gezin uit, met vijf leden: vader, moeder, jongen, meisje en baby. Dit realistische idee van een familie contrasteert met hun buitenaardse verschijning. Families hebben een belangrijke rol in het leven van Bas Kosters; hij werkt samen met wat hij noemt zijn “creatieve familie”, en komt zelf uit een hecht gezin. Zijn jeugd is bovendien een belangrijke inspiratiebron. Kosters (1977) gebruikte in totaal 300 meter zijde, in stroken gescheurd. Ze zijn in een geometrisch patroon bevestigd en creëren bijna het effect van veren of een vacht. Daarbij steken zilverkleurige maskers af die de vorm aannemen van de tegenwoordig in communicatie zoveel gebruikte emoticons. De maskers zijn kenmerkend voor een nieuwe richting die Kosters wil inslaan. Eerder liet hij sieraden maken via hetzelfde proces, electroplating genaamd, ook wel bekend van verzilverde kinderschoentjes. De installatie is speciaal vervaardigd voor de tentoonstelling 'ARRRGH! Monsters in de mode' (2013).

My emoticon family

Bas Kosters (ontwerper) (Zutphen 1977)

zijde; katoen; metaal

31873/001-013