<SPAN lang=N>Om iets nieuws te laten ontstaan moet je soms eerst iets afbreken. In de serie <I>Smoke</I> onderzoekt Maarten Baas begrippen als schoonheid, perfectie en transformatie. In plaats van het restaureren van meubels naar hun oorspronkelijk staat, zoekt Baas juist naar een nieuw beeld. Dat doet hij door bestaande meubels te verbranden waardoor onverwachte en soms asymmetrische vormen ontstaan. Door het verkoolde exemplaar te behandelen met ijzersterk epoxyhars is de stoel opnieuw bruikbaar. [tekst 2023]</SPAN>
1/2
Om iets nieuws te laten ontstaan moet je soms eerst iets afbreken. In de serie Smoke onderzoekt Maarten Baas begrippen als schoonheid, perfectie en transformatie. In plaats van het restaureren van meubels naar hun oorspronkelijk staat, zoekt Baas juist naar een nieuw beeld. Dat doet hij door bestaande meubels te verbranden waardoor onverwachte en soms asymmetrische vormen ontstaan. Door het verkoolde exemplaar te behandelen met ijzersterk epoxyhars is de stoel opnieuw bruikbaar. [tekst 2023]
Het stuk is geïnspireerd op de rood-blauwe stoel van Rietveld. De ontwerper wil in het project ‘Smoke’ de waardering ter discussie stellen die wij aan een volmaakte, perfecte uitvoering van objecten hechten in tegenstelling tot de liefde voor ‘ongerepte natuur’ waar aantasting en verval een wezenlijk bestanddeel van zijn. Om die reden heeft hij iconen uit de 20ste eeuwse designgeschiedenis met een verfafbrander bewerkt. Het project is tot stand gekomen in samenwerking met de Amerikaanse galerie Moss.
Ter gelegenheid van de tentoonstelling Rietvelds Universum heeft het Centraal Museum gevraagd of een tweede exemplaar kon worden geproduceerd. De eigenaar van het tot dan toe enige exemplaar heeft daarvoor toestemming verleend op grond van de unieke positie die de Rietveldcollectie van het Centraal Museum in de wereld heeft.
Maarten Baas hoort bij de jongere lichting Nederlandse ontwerpers voor wie het conceptuele aspect in de vormgeving centraal staat. Het Centraal Museum heeft deze stroming, opgekomen in het begin van de jaren ’90 van de vorige eeuw, vanaf het begin verzameld, o.a. door regelmatig aankopen van het Nederlandse ‘merk’ Droog Design te doen.
Van deze tweede ‘verbranding’ is een film gemaakt door de cineast Rob Hodselmans die ook door het museum is aangekocht.
Documentatie
Dutch design, hoofdred. Antoine Ullmann, Christian Nobial en Mia Goes ; aan dit nummer werkten mee Sofie Boonman ... [et al.], (Eindhoven, 2011), vgl. pp. 26-27, met afb. in kleur op p. 26
Hands on : Dutch design in de 21ste eeuw = in the 21st century, Jeroen Junte, ([Zwolle], 2011), p. 13, afb. in kleur
Maarten Baas : burning Red en Blue, een film van Rob Hodselmans, (Utrecht, 2010)