White Fang

Beeldend kunstenaar Edward Lipski speelt met het zien: in zijn werk zijn verschillende werelden samengebracht, deels nog herkenbaar, deels al versmolten tot iets nieuws. Lipski maakt modellen die leiden tot volkomen ongepolijste percepties van de kunst, met alle ruimte voor associatie, symboliek, zelfs voor een speelse omgang met kritische thema’s. In het SMAK in Gent is zijn werk menigmaal te zien geweest en toenmalig directeur Jan Hoet heeft sterke werken verworven. Het Centraal Museum is het eerste museum in Nederland dat werk van deze Britse kunstenaar aankoopt. White Fang past in de collectie van het Centraal Museum omdat het voortgaat op de specifieke identiteit die zich weerspiegelt in de samenstelling van de collecties.<BR><BR>White Fang is een manshoog werk dat bestaat uit twee duidelijk van elkaar onderscheiden delen. Een ‘Fang-beeld’, helemaal bezet met witte dotten acrylverf, en een transparante perspex sokkel gevuld met aluminium krullen en ‘beschilderd’ met zwarte spuitbusverf.<BR><BR>De Fang, ook wel Pangwe genoemd, stammen uit Kameroen en Gabon en zijn bekend om hun voorouderbeelden. De oudst bekende beelden van de Fang werden vaak wit geverfd en gebruikt bij allerlei rituelen, zoals een inwijding of de vervolging van mensen die iets op hun kerfstok hadden. Lipski verheft het beeld uit zijn traditionele oorsprong en omgeving door het een huid van verf te geven, opgelegd en decoratief als een soort koraal, en geeft het een plek in het milieu van de hedendaagse Westerse kunst.<BR><BR>De perspex sokkel verwijst naar de traditionele beeldhouwkunst, die altijd een sokkel nodig heeft om als beeldhouwkunst gepresenteerd te worden. Het materiaal perspex geeft aan de sokkel een industrieel karakter, iets wat Lipski kracht bij zet door de toevoeging van aluminium krullen, eveneens een ‘hoogwaardig industrieel’ materiaal. De toepassing van graffiti heft de klassieke en tevens traditionele expressie van de sokkel tegelijkertijd weer op.

1/2

White Fang

Edward Lipski (Londen 1966)

fiberglas en acryl