Jurk

Alexander van Slobbe is een belangrijke pionier op het gebied van de Nederlandse modevormgeving. Als tegenreactie op het deconstructivisme en de poverty look uit de jaren tachtig ontwerpt Van Slobbe juist vanuit de principes van de couture. Het draperen van stof (mouleren) en aandacht voor de afwerking spelen hierbij een grote rol. Zijn ontwerpen ogen minimalistisch maar zijn vaak met veel handwerk gerealiseerd. Van Slobbe gaat graag samenwerkingsverbanden aan, zoals met kunstenaar Marc Mulders: vanuit hun eigen achtergrond transformeren ze elkaars werk tot een nieuw ontwerp. Bij dit witte jurkje gebeurde dit heel letterlijk door een fysieke uitwisseling van materialen. Mulders beschilderde het frêle zijden jurkje met zijn karakteristieke ‘handschrift’, waarna Van Slobbe er met een borduurtechniek de laatste hand aan legde.

1/2

Dit object is nu niet in het museum te zien

Jurk

geborduurde zijde; stift

dameskleding, jurk

aankoop met steun van de Mondriaan Stichting 2010

hoogte cm

breedte cm

diepte cm

Opschriften / merken

• geen :

Opmerkingen

In samenwerking met Marc Mulders, die het decor op de voorkant van de jurk tekende.

• Uit de Mode : collectie van het Centraal Museum, Voorw. Bart Rutten, tekst Ninke Bloemberg, Anne-Karlijn van Kesteren, Rosalie Sloof … [et al.], (Utrecht, 2017), p. 16, afb. in kleur p. 17

Tentoonstellingen

• Uit de Mode, Centraal Museum, Utrecht, 2017

• Munt met een Missie - Willehad Eilers winnaar herdenkingsmunt 50 jaar WNF, Centraal Museum, Utrecht, 2011 - 2012