Portretbuste van Carolus Richard op achtjarige leeftijd

Cressant, een van de belangrijkste 18de-eeuwse beeldhouwers, was waarschijnlijk afkomstig uit het Franse Abbeville, maar bracht een groot deel van zijn leven door in Nederland. De buste van deze jongen is zijn vroegste Utrechtse werk. Uit het opschrift op de sokkel blijkt dat hij Carolus Richard heet en dat hij 8 jaar oud is. Hij was een telg uit een welgestelde Utrechtse familie en werd later medicus. Het portretje was in 1857 eigendom van de Utrechtse architect, schilder en kunstenaarsbiograaf Christiaan Kramm. Gebeeldhouwde kinderportretten zijn zeldzaam. Dat het hier om een buste van gips gaat maakt het extra bijzonder.

Nu in het museum in Collectie Centraal

Portretbuste van Carolus Richard op achtjarige leeftijd

Jacob Cressant (Abbeville 1675 ca. - 1766 voor onbekend)

pleister met een grijsbruine saus, gemodelleerd en afgegoten, details opgewerkt