
Zonder titel
<P>Yehoshua Eliraz zoekt eerst in zijn schilderijen, die in de jaren zestig ontstaan, naar geometrie, kleur en vorm. Uit onvrede met het tweedimensionale vlak rekt hij de betekenis van het schilderscanvas op, snijdt het in stroken en maakt er driedimensionale objecten van. Qua vormentaal is zijn werk verwant met Zero en Minimal Art, zelf geeft hij aan het vroege werk van Claes Oldenburg als belangrijke inspiratiebron te zien. In beider werken speelt het materiaal en de manipulatie ervan een belangrijke rol. Maar Eliraz blijft werken in de abstractie, waar oldenburg de realiteit als uitgangspunt neem. </P> <P>In het werk 'zonder titel'speelt Eliraz met tegengestelde begrippen: binnen-buiten, positief-negatief, licht-donker. Veelvuldig gebruikte basispatronen, zoals het raster en het hangende element vormen het werk en geven het structuur De strengheid wordt door het tactiele, buigzame materiaal verzacht. De zichtbare stiksels verraden de hand van de kunstenaar. Het canvas is beschilderd met witte verf, dat door de schaduwwerking verandert in allerlei grijstinten. </P> <P>Benno Premsela kocht het werk in 1981 aan in Galerie Kapelhuis. </P>