Zonder titel

Zonder titel

<P>Yehoshua Eliraz zoekt eerst in zijn schilderijen, die in de jaren zestig ontstaan, naar geometrie, kleur en vorm. Uit onvrede met het tweedimensionale vlak rekt hij de betekenis van het schilderscanvas op, snijdt het in stroken en maakt er driedimensionale objecten van. Qua vormentaal is zijn werk verwant met Zero en Minimal Art, zelf geeft hij aan het vroege werk van Claes Oldenburg als belangrijke inspiratiebron te zien. In beider werken speelt het materiaal en de manipulatie ervan een belangrijke rol. Maar Eliraz blijft werken in de abstractie, waar oldenburg de realiteit als uitgangspunt neem. </P> <P>In het werk 'zonder titel'speelt Eliraz met tegengestelde begrippen: binnen-buiten, positief-negatief, licht-donker. Veelvuldig gebruikte basispatronen, zoals het raster en het hangende element vormen het werk en geven het structuur De strengheid wordt door het tactiele, buigzame materiaal verzacht. De zichtbare stiksels verraden de hand van de kunstenaar. Het canvas is beschilderd met witte verf, dat door de schaduwwerking verandert in allerlei grijstinten. </P> <P>Benno Premsela kocht het werk in 1981 aan in Galerie Kapelhuis. </P>

Yehoshua Eliraz zoekt eerst in zijn schilderijen, die in de jaren zestig ontstaan, naar geometrie, kleur en vorm. Uit onvrede met het tweedimensionale vlak rekt hij de betekenis van het schilderscanvas op, snijdt het in stroken en maakt er driedimensionale objecten van. Qua vormentaal is zijn werk verwant met Zero en Minimal Art, zelf geeft hij aan het vroege werk van Claes Oldenburg als belangrijke inspiratiebron te zien. In beider werken speelt het materiaal en de manipulatie ervan een belangrijke rol. Maar Eliraz blijft werken in de abstractie, waar oldenburg de realiteit als uitgangspunt neem.

In het werk 'zonder titel'speelt Eliraz met tegengestelde begrippen: binnen-buiten, positief-negatief, licht-donker. Veelvuldig gebruikte basispatronen, zoals het raster en het hangende element vormen het werk en geven het structuur De strengheid wordt door het tactiele, buigzame materiaal verzacht. De zichtbare stiksels verraden de hand van de kunstenaar. Het canvas is beschilderd met witte verf, dat door de schaduwwerking verandert in allerlei grijstinten.

Benno Premsela kocht het werk in 1981 aan in Galerie Kapelhuis.

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

Zonder titel

Vervaardiger

Yehoshua Eliraz (Jerusalem 1941)

Datering

ca. 1980

Materiaal / Techniek

canvas; verf

Inventarisnummer

29930

Objectnaam

textielobject

Verwerving

schenking# 2004 (schenking collectie Benno Premsela en Friso Broeksma)

Afmetingen

hoogte 21 cm

breedte 28 cm

diepte 22 cm

Documentatie

  • Benno op de tast : collectie moderne textiele kunst : verzameling en inspiratiebron van Benno Premsela, samenst. en teksten Noor Mertens ; [tekst openingsrede Friso Broeksma], (Utrecht, 2008), pp. 56-57, met afb. in kleur

Tentoonstellingen

  • Benno op de tast. Collectie moderne textiele kunst: verzameling en inspiratie van Benno Premsela, Centraal Museum, Utrecht, 2008

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.B8CAF809-56F4-4DAE-9CFD-C415D85EAD3E

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!