Kinship Journeys

Kinship Journeys

<SPAN lang=N>In 2003 presenteerde Chalayan <I>Kinship Journeys,</I> in de tentoonstelling <I>Woman by </I>in het Centraal Museum. Daarna maakte de installatie onderdeel uit van zijn pret-a-portershow in Parijs. <I>Kinship Journeys</I> is exemplarisch voor de conceptuele manier van werken van deze modeontwerper. In zijn collecties en modeshows is altijd een boodschap of diepere betekenis te vinden maar ook: ‘mijn werk is altijd gebaseerd op een idee en uiteindelijk gebruik ik het lichaam als model’, wat hem in essentie een modeontwerper maakt. Chalayan permitteert het zich om over de modegrenzen heen te kijken en in de mode andere disciplines te integreren, om zo uiting te geven aan zijn idee. De titels van zijn werk vormen vaak een aanwijzing voor het verhaal dat hij met zijn collecties wil vertellen zoals <I>Before Minus Now </I>(2000) of <I>Ambimorphous </I>(2002). Regelmatig is het onderwerp nauw verbonden met wat er in de wereld speelt of wat hem persoonlijk raakt. Thema’s zoals reizen, etniciteit en ontheemding komen voor in zijn ontwerpen, evenals de nieuwsgierigheid naar nieuwe technologieën en het spelen met de reële en virtuele wereld. <I><BR> <P dir=ltr align=left></P> <P dir=ltr align=left>Kinship Journeys </I>bestaat uit een aantal objecten waaronder een trampoline, een biechthokje, een doodkist in de vorm van een boot, een bank en een digitale klok, allemaal uitgevoerd in meranti. De verschillende elementen refereren aan katholieke gebruiken. In het biechthokje zitten lades waarin, zoals de lichtkrant aangeeft, een zaadje kan worden geplant met je naam erbij. Daarna laat de lichtkrant weten dat ‘je zonden zich zullen manifesteren als fruit of een bloem’. Bij de trampoline hoort een model in een zwart kledingstuk, waaraan twee grote zwarte ballonnen de schouderbanden van het jurkje een beetje omhoog tillen. De doodkist in de vorm van een boot verwijst zowel naar de sterfelijkheid als naar de redding. Een ander kledingstuk dat bij de installatie hoort lijkt op het eerste gezicht een gewone jurk. Wanneer de zakken worden los geritst, blijkt het kledingstuk echter multifunctioneel, zoals de naam </SPAN><I><SPAN lang=EN>Airbag Dress</I> </SPAN><SPAN lang=N>al verraadt. De zakken veranderen als het ware in een reddingsvest. Bij elk object worden instructies gegeven voor de ‘gebruiker’. </P><I> <P dir=ltr align=left>Kinship Journeys</I> is niet de eerste installatie waarbij Chalayan zijn inspiratie uit meubels haalt. Het werk kan worden gezien als een vervolg op de collectie <I>Afterwords </I>(2000), waarin een tafel en vier stoelen een draagbaar ‘huis’ bleken te vormen. De hoezen van de stoelen veranderden in jurken, de stoelen werden </P><BR> <P dir=ltr align=left>ingeklapt tot koffers en de tafel werd getransformeerd tot rok. </P></SPAN>

In 2003 presenteerde Chalayan Kinship Journeys, in de tentoonstelling Woman by in het Centraal Museum. Daarna maakte de installatie onderdeel uit van zijn pret-a-portershow in Parijs. Kinship Journeys is exemplarisch voor de conceptuele manier van werken van deze modeontwerper. In zijn collecties en modeshows is altijd een boodschap of diepere betekenis te vinden maar ook: ‘mijn werk is altijd gebaseerd op een idee en uiteindelijk gebruik ik het lichaam als model’, wat hem in essentie een modeontwerper maakt. Chalayan permitteert het zich om over de modegrenzen heen te kijken en in de mode andere disciplines te integreren, om zo uiting te geven aan zijn idee. De titels van zijn werk vormen vaak een aanwijzing voor het verhaal dat hij met zijn collecties wil vertellen zoals Before Minus Now (2000) of Ambimorphous (2002). Regelmatig is het onderwerp nauw verbonden met wat er in de wereld speelt of wat hem persoonlijk raakt. Thema’s zoals reizen, etniciteit en ontheemding komen voor in zijn ontwerpen, evenals de nieuwsgierigheid naar nieuwe technologieën en het spelen met de reële en virtuele wereld.

Kinship Journeys

bestaat uit een aantal objecten waaronder een trampoline, een biechthokje, een doodkist in de vorm van een boot, een bank en een digitale klok, allemaal uitgevoerd in meranti. De verschillende elementen refereren aan katholieke gebruiken. In het biechthokje zitten lades waarin, zoals de lichtkrant aangeeft, een zaadje kan worden geplant met je naam erbij. Daarna laat de lichtkrant weten dat ‘je zonden zich zullen manifesteren als fruit of een bloem’. Bij de trampoline hoort een model in een zwart kledingstuk, waaraan twee grote zwarte ballonnen de schouderbanden van het jurkje een beetje omhoog tillen. De doodkist in de vorm van een boot verwijst zowel naar de sterfelijkheid als naar de redding. Een ander kledingstuk dat bij de installatie hoort lijkt op het eerste gezicht een gewone jurk. Wanneer de zakken worden los geritst, blijkt het kledingstuk echter multifunctioneel, zoals de naam
Airbag Dress al verraadt. De zakken veranderen als het ware in een reddingsvest. Bij elk object worden instructies gegeven voor de ‘gebruiker’.

Kinship Journeys

is niet de eerste installatie waarbij Chalayan zijn inspiratie uit meubels haalt. Het werk kan worden gezien als een vervolg op de collectie Afterwords (2000), waarin een tafel en vier stoelen een draagbaar ‘huis’ bleken te vormen. De hoezen van de stoelen veranderden in jurken, de stoelen werden

ingeklapt tot koffers en de tafel werd getransformeerd tot rok.

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

Kinship Journeys

Vervaardiger

Hussein Chalayan (Nicosia 1970)

Datering

2003

Materiaal / Techniek

installatie met trampoline, biechtstoel/altaar, doodskist-boot, bank en digitale klok

Inventarisnummer

29637/001-005

Objectnaam

installatie

Verwerving

aankoop met steun van de Mondriaan Stichting 2003 (Deze installatie is in opdracht van het Centraal Museum gemaakt voor de tentoonstelling 'Woman by ...', 2003.)

Afmetingen

situatiegebonden

Opschriften / merken

  • opschrift bovenzijde biechtstoel/altaar (digitaal): zie specificatie, mei 2004

Documentatie

  • Das untragbare Kleid, Barbara Vinken, (Dressed! - art en vogue), 242 - 265, p. 264, afb. in kleur

  • De ideale vrouw, ed. José Teunissen & Jan Brand; with Alex de Vries and Dorine Duyster, (Amsterdam, 2004)

  • Dit is het Centraal Museum!, teksten Ninke Bloemberg, Marja Bosma, Renger de Bruin ... [et al.] ; eindred. Liesbeth M. Helmus, Hans Schopping, (Utrecht, 2012), nr. 46, met afb. in kleur

Tentoonstellingen

  • Hussein Chalayan, Power Station of Art, Shanghai, 2021 - 2022

  • Hussein Chalayan, récits de mode, Musée des Arts Décoratifs, Parijs, Parijs, 2011

  • Hussein Chalayan: 1994-2010, Istanbul Modern, Istanbul, 2010

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.8B3329C7-7A58-4E7D-AE07-151D730D9B40

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!