Japon van schilderslinnen

Dit ontwerp van Yohji Yamamoto weerspiegelt de visie van de maker op de revival van de haute couture. De basis vormt een ‘westerse’ getailleerde jurk van proefkatoen waarin de rijgnaden als versiering dienen. Daar bovenop plaatst Yamamoto een gedrapeerde lap - een Japans principe – die hij met bandjes op de rug bevestigt.

1/2

Japon van schilderslinnen

Yohji Yamamoto (ontwerper) (Tokyo 1943)

2000 (voorjaar/zomer)

linnen

dameskleding, jurk

aankoop 2000

kledingmaat 1 (maat 36)

hoogte 96 cm

breedte 112 cm

diepte 8 cm

• merk achter naast rits (etiket): grijs met zwarte letters: Yohji Yamamoto

Opmerkingen

tekst bijschrift opstelling bovenkapel d.d. 24/03/2000: Met deze collectie bracht Yamamoto een ode aan het vakmanschap van de couture. In plaats van toile - het katoen dat in de couture wordt gebruikt voor de proefjapon - gebruikte hij schilderslinnen en versierde de japon vervolgens in stijl met rijgdraad. De basis van de japon is een strapless knielange jurk, maar daaroverheen is zeer ingenieus een tweede japon in New Look-stijl aangebracht: een hommage aan Dior uit 1947.

• Das technische Kleid, Gundula Wolter, (Dressed! - art en vogue), 176 - 199, p. 181, afb. in kleur

• Global fashion local tradition : over de globalisering van mode, red. Jan Brand, José Teunissen ; auteurs Anne van der Zwaag ... [et al.], (Warnsveld, 2005), p. 120, met afb. in kleur

• Made in Japan : the latest fashion = Made in Japan : de nieuwste mode, Jose Teunissen, (Utrecht, 2001), p. 82, afb.

• De Zeven Hoofdzonden, Centraal Museum, Utrecht, 2013 - 2014

• Munt met een Missie - Willehad Eilers winnaar herdenkingsmunt 50 jaar WNF, Centraal Museum, Utrecht, 2011 - 2012

• Global fashion / Local Tradition, Centraal Museum, Utrecht, 2005 - 2006