Damesensemble bestaande uit overgooier, T-shirt en rok

De Japanse ontwerper Junya Watanabe kreeg in 1992 de gelegenheid van zijn mentor Rei Kawakubo om zijn eigen label op te zetten onder de vleugels van haar modehuis Comme des Garçons. Op dat moment werkte hij al geruime tijd voor het modehuis. Dit gaf hem echter de kans om met de steun van een van de meest vooruitstrevende ontwerpers zijn eigen handschrift te ontwikkelen zonder zich zorgen te hoeven maken over de commerciële kant van zijn merk. Watanabe staat zowel bekend om zijn technische kwaliteiten als om zijn conceptuele en esthetisch vooruitstrevende visie. In zijn werk experimenteert hij met vorm en materiaal en gaat hij op zoek naar de essentie van het kledingstuk. Zo ook voor zijn najaarscollectie van 1998/1999. Normaal gesproken krijgt een kledingstuk een pasvorm door het gebruik van coupenaden. Watanabe veegde dit standaard principe echter van tafel. Hij gebruikte voor de collectie geen coupe maar ingeknipte vilten lappen die door het gebruik van metalen spiralen toch een driedimensionale vorm krijgen.

Damesensemble bestaande uit overgooier, T-shirt en rok

1998 - 1999

wol, metaal, nylon, polyurethaan

28481/001-003