Le papillon maritime

Willem Wagenaar speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van het Utrechtse surrealisme. In zijn kunstwinkel NORD verkocht hij vanaf eind jaren twintig surrealistische tijdschriften die een inspiratiebron vormden voor schilders als J.H. Moesman, Gerrit van ’t Net en Louis Wijmans.

Le papillon maritime

Willem Wagenaar (Groningen 1907 - 1999 Amsterdam)

1932 - 1932

olieverf op doek

schilderij

aankoop 1998

hoogte 40 cm

breedte 30 cm

hoogte (met lijst) 53 cm

breedte (met lijst) 43 cm

• signatuur en datering r.o. (met verf): '32 W.

• opschrift achterzijde, op doek (met verf (?)): le // papillon // maritime (opschrift is vaag)

• Het surrealistisch universum van Willem Wagenaar (1907-1999), Dick Adelaar. red. Meta Knol. [voorw. Sjarel Ex]. D. Adelaar (tekst), M. Knol (red.), (Utrecht, 2001), [z.p.] afb. a25

• Samenscholing van werken uit de collectie van het Centraal Museum, Centraal Museum, Utrecht, 2003