Stoel met gaten

Stoel met gaten

<P class=HoofdtekstA style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; tab-stops: 35.4pt 70.8pt 106.2pt 141.6pt 177.0pt 212.4pt 247.8pt 283.2pt 318.6pt 354.0pt 389.4pt 424.8pt 456.6pt"><SPAN style='FONT-FAMILY: "Courier New"; mso-bidi-font-family: "Helvetica Neue"'>Gijs Bakker is samen met Renny Ramakers oprichter van Droog. Hij is ontwerper van onder andere sieraden en meubelen. Voor een project van de POI foundation <I>Chair Sweet Chair</I> wilde Bakker een letterlijk en figuurlijk lichte stoel maken. Bakker boorde gaten in drie verschillende maten in een basaal stoelontwerp. Hierdoor verliest de stoel een derde van zijn gewicht. Later ontwierp Bakker meer objecten met gaten, zoals zijn behang <I>Peepshow</I> waar de oude muur te zien is door de gaten van een nieuw behang. </SPAN><SPAN style='FONT-FAMILY: "Courier New"; mso-fareast-font-family: "Courier New"'><?xml:namespace prefix = "o" ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p></SPAN></P>

1/2

Gijs Bakker is samen met Renny Ramakers oprichter van Droog. Hij is ontwerper van onder andere sieraden en meubelen. Voor een project van de POI foundation Chair Sweet Chair wilde Bakker een letterlijk en figuurlijk lichte stoel maken. Bakker boorde gaten in drie verschillende maten in een basaal stoelontwerp. Hierdoor verliest de stoel een derde van zijn gewicht. Later ontwierp Bakker meer objecten met gaten, zoals zijn behang Peepshow waar de oude muur te zien is door de gaten van een nieuw behang.

Dit object is nu niet in het museum te zien

Titel

Stoel met gaten

Vervaardiger

Datering

1989

Materiaal / Techniek

esdoorn, lak

Inventarisnummer

28183

Objectnaam

meubel, stoel

Verwerving

aankoop 1997

Afmetingen

hoogte 78 cm

breedte 44 cm

diepte 44.3 cm

Opschriften / merken

  • signatuur onder op zitting (met inkt): GBakker // 3/50 // Droog Design [in cartouche]

Opmerkingen

Project 'Chair sweet chairs'. De stoel is uitgebracht in genummerde oplage van 50 stuks. De gaten in de stoel zijn in drie richtingen geboord. Waar de constructie het meeste materiaal nodig heeft zijn ze het klainst. daardoor ontstaat een optische vertekening. het volume lijkt toe te nemen als de gaten groter worden. Door de gaten is de stoel lichter van gewicht georden: de stoel heeft daarmee bijna eenderde van zijn oorspronkelijk gewicht verloren.

Documentatie

  • A human touch : every product tells a story, ed. Renny Ramakers, (Amsterdam, 2006), verg. pp. 136-137, afb. in kleur

  • Droog & Dutch Design : from product to fashion : the collection of the Centraal Museum, Utrecht, [voorw. Sjarel Ex]. [samenst. Ida van Zijl, José Teunissen], (Utrecht, 2000), pp. 26-27, afb. in kleur

  • Droog Design 1991-1996, Ida van Zijl ; foto's Maurice Boyer, (Utrecht, 1997), pp. 22-23; p. 27 afb.

Tentoonstellingen

  • Vroeg Droog, Erasmushuis, Jakarta, 2018 - 2019

  • Droog Design, Trapholt Museum, Kolding, 2001

  • Droog & Dutch design, OZONE, Living Design Center, Tokyo, 2000

Duurzame url

Als u naar dit object wilt verwijzen gebruik dan de duurzame URL:

https://hdl.handle.net/21.12130/collect.3E1D523C-596C-4E8D-B548-403581FE8535

Vragen?

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!