Divantafel

Bij dit asymmetrische meubel gebruikte Rietveld de kleur om de onafhankelijkheid van de vlakken te accentueren. Niet alleen kreeg elk element zijn eigen vorm en kleur, ook de kopse kanten van de planken hebben een contrasterende kleur. Dit meubel was ontworpen als een bijzettafel voor de divan die de eerste jaren op de bovenverdieping van het Rietveld Schröderhuis stond, vandaar de naam. Het divantafeltje en de Berlijnse stoel kan men zien als Rietvelds wezenlijke Stijlmeubels. Asymmetrische ontwerpen werden uiterst modern gevonden door de kunstenaars die betrokken waren bij De Stijl.

Nu in het museum in Collectie Centraal

Divantafel

Gerrit Thomas Rietveld (Utrecht 1888 - 1964 Utrecht)

1923