Stilleven met bloemen in een vaas en een kaketoe

Nu in het museum in Collectie Centraal

Stilleven met bloemen in een vaas en een kaketoe

Jacob Marrell (Frankenthal 1613 - 1681 voor Frankfurt am Main)

olieverf op doek

schilderij

bruikleen Rijksdienst Cultureel Erfgoed 1988 (Dit kunstwerk behoort tot de Nederlands Kunstbezit-collectie (NK-collectie). Deze collectie bestaat uit kunstobjecten die na de Tweede Wereldoorlog door de geallieerden zijn teruggehaald uit Duitsland en nadien onder beheer zijn gekomen van de Nederlandse Staat. De collectie bevat objecten die mogelijk tussen 1933 en 1945 zijn geroofd, geconfisqueerd of onder dwang verkocht. Meer informatie is te vinden op wo2.collectienederland.nl. Indien u informatie heeft over dit kunstwerk kunt u contact opnemen met restitutie@cultureelerfgoed.nl. Dit helpt mogelijk in onze zoektocht naar de rechtmatige eigenaar.)

hoogte 109.3 cm

breedte 155.5 cm

hoogte (met lijst) 129.6 cm

breedte (met lijst) 175.4 cm

diepte 5 cm

• signatuur l.o. : Jacob.Marrel.fe. // Francofurti // .ANo. i..6.51. Jacob.Marrel.f.FrancofurtiaNo (aanelkaar) 1.6.51. (AN aaneen)

• opschrift op de vaas : SALIG SEYN DE VREDENMAKERS // VREDE MACKT REGT

Motief

stilleven

Opmerkingen

De eerste tekstregel op de vaas komt uit Mattheus 5:9: `Zalig de vredestichters'. Op de vaas is een allegorische voorstelling afgebeeld met vier figuren. De Vrede met de olijftak en de Overwinning met de palmtak geven elkaar de hand. Zij bevinden zich voor een kanon waarachter pijlen en hellebaarden te zien zijn. Op de grond liggen de Nijd met slangen en een andere figuur. Op de medaillons aan weerszijden van de vaas zijn de Duitse adelaar en de Hollandse leeuw afgebeeld. Waarschijnlijk verwijzen de tekst en de voorstelling naar de Vrede van Münster van 1648.

• De tulp en de kunst : [verhaal van een symbool], Sam Segal, Michiel Roding. Michiel Roding, Sam Segal, (Zwolle, 1994), p. 103, p. 117, cat. nr. S19

• Old master paintings : an illustrated summary catalogue, Rijksdienst Beeldende Kunst, (Zwolle, 1992), p. 1116, cat. nr. 403, met afb.

• Schilderkunst tot 1850. De verzamelingen van het Centraal Museum Utrecht [cat. nrs. 291-590], Liesbeth M. Helmus, (Utrecht, 1999), cat. nr. VI-38, met afb.

• Collectie Centraal, Centraal Museum, Utrecht, 2023

• Leydse weelde. Groene ontdekkingen in de Gouden Eeuw, Museum Boerhaave, Leiden, 2012 - 2013

• Drie stillevens van Jacob Marrell gerestaureerd, Centraal Museum, Utrecht, 2009 - 2010