Berlijnse stoel

De Berlijnse stoel was samen met het Berlijnse tafeltje oorspronkelijk ontworpen voor een ruimte/kleurcompositie voor de Juryfreie Kunstschau in Berlijn in 1923. Rietveld werkte voor dit project samen met de Hongaarse kunstenaar Vilmos Huszár, die verantwoordelijk was voor de kleuren. Rietveld heeft de stoel later nog verschillende malen gemaakt. De armleuning is breed genoeg om als tafeltje te dienen. Er is zowel een rechtshandige als een linkshandige versie bekend. Door de asymmetrische plaatsing van de vlakken verliest het ontwerp zijn vanzelfsprekende stoelvorm en blijft men zich bewust van de ruimte in en om het meubel. Kunstenaars die bij De Stijl betrokken waren, vonden asymmetrie uiterst modern. Rietveld was een van de weinigen die deze opvatting ook bij meubels toepaste. Bij zijn meubels beperkt de asymmetrie zich hoofdzakelijk tot de jaren twintig, maar in zijn architectuur is het altijd een wezenlijk onderdeel gebleven.

1/3

Berlijnse stoel

Gerrit Thomas Rietveld (ontwerper) (Utrecht 1888 - 1964 Utrecht)

Gerard A. van de Groenekan (uitvoerder) (Utrecht 1904 - 1994 De Bilt)

1923 - 1980 (ontwerp 1923, uitvoering ca. 1980)

multiplex; beukenhout

stoel

schenking 1988

hoogte 106.2 cm

breedte 75.3 cm

diepte 58.3 cm

• merk onderkant zitting : brandmerk G.A. van de Groenekan

Opmerkingen

Zogeheten "Berlijnse" stoel, oorspronkelijk gemaakt voor een tentoonstelling in Berlijn in 1923, waar Rietveld samen met Huszar een maquette voor een interieur maakte. Rietveld ontwierp de meubels, Huszar ontwierp het interieur en het kleurschema.

• 3a bienal internacional de arquitetura de São Paulo, Julio Landmann, Pedro Cury, Luiz Fisberg ... [et al.], (São Paulo, 1997), p. 125, met afb. in z/w

• A Century of Chair Design, Frank Russell (ed.), p. 106-109

• Das XX. Jahrhundert : ein Jahrhundert Kunst in Deutschland, Red. Almut Otto. in Zusammenarbeit mit Lars Blunck, Anke Pötzscher, (Berlijn, 1999), p. 103, afb. 75 in kleur

• Revolution in Rotgelbblau – Gerrit Rietveld und die zeitgenössische Kunst, Museum Marta Herford, Herford, 2017 - 2018